H&M-chefen om marginalmålet

H&M:s vd Karl-Johan Persson har ett marginalmål som inte får underskridas. Affärsvärlden berättar var smärtgränsen går.

Chefen för Hennes & Mauritz, Karl-Johan Persson, har sedan han tillträdde för sex år sedan brottats med det faktum att klädjättens lönsamhet faller. Rörelsemarginalen har backat från 23,5 procent åren innan han tog över rodret till 15 procent idag, vilket är den lägsta nivån sedan 2001.

De fallande marginalerna oroar analytikerna som inte vet hur lågt de ska räkna med att marginalerna ska falla.

I en intervju med Affärsvärlden konstaterar Karl Johan Persson att resultatet för bolagets senaste kvartal är bra, inte minst mot bakgrund av den dyrare dollarn som har höjt bolagets inköpskostnader.

Persson konstaterar att investeringsnivån är fortsatt hög i bolaget och att bolaget, precis som tidigare, inte har några officiella marginalmål. I stället menar H&M-chefen att bolagets bästa på lång sikt är den enskilda faktor som styr inriktningen mest.

Den som drar ut konsekvenserna av hans resonemang inser att bolaget därmed kan hamna i en situation där ledningen tvingas acceptera, säg 10 procents marginal, om bara omvärldsfaktorerna blir tillräckligt ogynnsamma. Karl-Johan Persson vill inte nämna någon smärtgräns.

-Nej. Vi använder oss inte av marginalmål. Därför vill jag inte ge någon exakt siffra utan mer säga att vi vill ge bästa erbjudandet och ha fortsatt finansiell styrka och bra lönsamhet. Sedan exakt vad det innebär är en avvägning som vi får göra år från år, säger han.

Men en undre gräns har han. Nollmarginal är underkänt.

-Ja.

Dit går ni inte?

-Nej.

Person har varit vd vid HM i sex år. Han kommenterar i intervjun för första gången hur länge han planerar att sitta kvar som vd.

Du har suttit som vd i sex år nu. Sitter du kvar om sex år?

– Det jag kan säga är att jag inte tycker att man ska sitta kvar på en och samma position för länge.

Persson kommenterar också börskursen i H&M som fallit mycket på senare tid, från 370 kronor till 300 kronor:

-Jag antar att det [kursfallet, red anm] är kopplat till dollarn. Men vi styrs inte så mycket av kortsiktiga rörelser på börsen utan vi har företagets bästa för ögonen.  Och om vi gör det bästa för företaget så kommer börskursen att följa med, säger Karl-Johan Persson.

I senaste numret av Affärsvärlden finns en längre artikel om hur H&M:s marignaler pressas av lågpriskedjan Primark. Prenumeranter kan logga in och läsa hela texten här.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.