”H&M går för fort fram”
I jakten på marknadsandelar sjösätts onlinesatsningar som inte håller måtten och därför riskerar bolagen att skrämma bort kunderna.
Det skriver nättidningen Just-style med hänvisning till en undersökning som gjorts av konsultföretaget Ovum.
Klädbolagens expansion av onlineförsäljning har på senare tid hamnat i extra fokus. I början av september inledde Inditexägda Zara sin satsning i en handfull europeiska länder och stora expansionsplaner har presenterats för de kommande åren. H&M, som har ett stort försprång med sin onlineförsäljning i Norden och bland annat Tyskland, lanserade sin brittiska satsning i mitten av september.
I Ovums rapport, som tittar lite extra på den brittiska marknaden och bland annat tar fasta på sajternas tekniska utformning, dras slutsatsen att konkurrensen mellan bolagen lett till framstressade otillräckliga lösningar.
– Grundläggande och livsviktiga funktioner som möjligheten att söka har inte tagits med, något som dagens konsumenter förväntar sig. Dessutom har alla tre bolagen misslyckats med att anpassa sig efter lokal standard. Zara använder sig av felaktigt adressformat och GAP erbjuder inte ens lokala klädstorlekar, förklarar Christine Bardwell, senioranalytiker på Ovum.
Den brittiska onlinemarknaden för kläder och skor väntas vara värd 3,2 miljarder pund 2010, vilket gör den till tredje största segmentet efter elektronik och livsmedel.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.