Här är världens mest värdefulla varumärken

För andra året i rad är Apple nummer ett när varumärkeskonsulten Interbrands rankar världens 100 mest värdefulla varumärken. Två svenska bolag letar sig också in på listan.

Förra året petade Apple ner Coca-Cola från platsen som världens mest värdefulla varumärke.

Det amerikanska teknikbolaget lyckas behålla platsen även detta år, med ett varumärkesvärde som har ökat 21 procent till 118,9 miljarder dollar.

Tvåa på listan kommer Google, med ett varumärkesvärde som ökat med 15 procent till 107,4 miljarder dollar.

Precis som förra året dominerar teknikbolagen listan. Av de 20 högst värderade varumärkena är 8 teknikbolag.

Det första svenska bolaget på listan är H&M, som kommer på plats 21. Den svenska klädjättens varumärke har under året ökat med 16 procent till ett värde på 21, 1 miljarder dollar.

Även Ikea kvalar in på listan och kniper plats 26 med ett varumärkesvärde på 15,9 miljarder dollar.

Världens 20 mest värdefulla varumärken

Nedan syns ett uppskattat varumärkesvärde i miljarder dollar. Inom parentes står tillväxten under 2013.

1. Apple 118,9 (21 procent)

2. Google 107,4 (15 procent)

3. Coca-Cola 81,6 (3 procent)

4. IBM 72,2 (-8 procent)

5. Microsoft 61,2 (3 procent)

6. General Electric 45,5 (-3 procent)

7. Samsung 45,5 (15 procent)

8. Toyota 45,4 (20 procent)

9. McDonalds 42,3 (1 procent)

10. Mercedes-Benz 34,3 (8 procent)

11. BMW 34,2 (7 procent)

12. Intel 34,2 (-8 procent)

13. Disney 32,2 (14 procent)

14. Cisco 30,9 (6 procent)

15. Amazon 29,5 (25 procent)

16. Oracle 25,9 (8 procent)

17. HP 23,8 (-8 procent)

18. Gillette 22,8 (-9 procent)

19. Louis Vuitton 22,5 (-9 procent)

20. Honda 21,7 (17 procent)

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight