H&M håller fast vid lågprisstrategin: ”Måste vara prisvärt”

Med ett vinstras på 87% under fjärde kvartalet missade H&M med råge marknadens förväntningar. VD Helena Helmersson håller fast vid tillväxt och lönsamhetsmål, men balanserar på slak lina mellan lågpris och hållbar jämtemot kund. ”Fler kunder bryr sig om hållbart mode, men att det måste vara prisvärt”, säger hon till Afv.
H&M:s VD Helena Helmersson.
H&M:s VD Helena Helmersson. Foto: Christine Olsson/TT

Flankerad av sina marknads- och finanschefer på H&M koncernens huvudkontor, presenterade VD Helena Helmersson idag en årsrapport som utifrån förväntningarna var en missräkning.

”Ett utmanande år” löd rubriken när rapporten för det brutna räkenskapsåret, fram till 30 november, presenterades. Stämningen i Ljusgården på huvudkontoret var sober, med försök från podiet att fokusera på möjligheter till en positiv framtid.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets