Hon ska tjäna miljarder på nagelsvamp

Hennes motordrivna ryktborste blev ingen succé. Men hon dras fortfarande till olika typer av innovationer. Efter Moberg Pharmas miljardförsäljning av den kommersiella produktportföljen har nu den nya börs-vd:n Anna Ljung fått i uppgift att ta bolagets läkemedelskandidat mot nagelsvamp till marknaden.

Förändringens tid råder på Moberg Pharma. Länge har läkemedelsbolagets ansikte utåt varit den förre vd:n Peter Wolpert. Han grundade rörelsen 2006 ihop med Marie Moberg, änka till den framlidne dermatologen Sven Moberg, vars forskning utgör basen för den receptfria nagelsvampsalvan Kerasal Nail. Den lanserades 2010 och var fram till alldeles nyligen, före försäljningen av den kommersiella OTC-produktportföljen, Moberg Pharmas viktigaste intäktskälla. Nu lämnar Peter Wolpert, som sedan två år är bosatt i USA vilket är bolagets största marknad, över det operativa ansvaret för verksamheten till den förra finanschefen Anna Ljung. Denna 38-åriga ekonom från Djursholm utanför Stockholm är ingen novis på företaget. Hon anställdes vid starten 2006, projektledde noteringen på Stockholmsbörsen 2011, var en av förgrundsfigurerna bakom obligationslånet på 600 miljoner kronor som utfärdades 2016 och deltog i transaktionsteamet vid den nyss genomförda avyttringen av produktportföljen.

– Det är ett drömläge för mig att gå in som vd. Vi har precis avslutat ett kapitel i företagets historia och påbörjar nu en annat i och med Mob-015, säger Anna Ljung som tillträder sin post i mitten på maj samtidigt som Peter Wolpert blir arbetande styrelseordförande.

Det avslutade kapitlet som Anna Ljung syftar på är avknoppningen av den kommersiella produktportföljen som innehåller flera receptbelagda varumärken med försäljning huvudsakligen på den amerikanska marknaden. Låt oss sätta affären i ett sammanhang. När nagelsvampsbehandlingen Kerasal Nail introducerades 2010 nådde den relativt kvickt en bra marknadsposition i Europa och framför allt USA, där lejonparten av försäljningen sker över disk direkt till konsument via stormarknader och apotekskedjor. Under 2018, när Moberg Pharma redovisade 439 miljoner kronor i omsättning, konstituerade nagelsvampsprodukten totalt 40 procent av intäkterna. Genom åren har bolaget kontinuerligt lagt till och tagit bort varumärken ur den receptfria portföljen, utöver Kerasal Nail. Det började med att Moberg Pharma 2012 köpte upp Alterna, som var det amerikanska säljbolaget för nagelsvampsbehandlingen i USA. Det utgjorde startskottet för flera tilläggsförvärv men också avyttringar; sammanlagt har elva transaktioner genomförts sedan 2010. I fjol stod varumärkena New Skin (plåster) och Dermoplast (spray mot klåda och smärta), som båda köptes 2016 i affärer som finansierades med obligationslån, för 21 respektive 27 procent av intäkterna.

I februari i år meddelade Moberg Pharma att den kommersiella verksamheten säljs till de amerikanska riskkapitalbolagen Round Table Healthcare Partners och Signet Heal­thcare Partners för 1,4 miljarder kronor, ett pris som uppgår till 3,3 gånger omsättningen. Summan ska användas till att betala av obligationslånet på 600 miljoner kronor men också till en utdelning på 43–45 kronor per aktie, något som kan välkomnas av aktie­ägarna som de senaste fem åren har tvingats bevittna en börskurs som har åkt berg-ochdalbana. Utdelningen bör också glädja Anna Ljung personligen, eftersom hon i dagsläget äger 12 000 aktier i läkemedelsbolaget. Hon berättar att bakgrunden till transaktionen i hög utsträckning handlar om att bolaget historiskt har haft en utmaning i aktieägarbasen. Somliga har haft aktien för den kommersiella verksamheten som har präglats av god tillväxt och lönsamhet, andra har ägt aktien för utvecklingsportföljen vilket innebär både högre risk och potential.

– Aktiekursen har pendlat mer än vad fundamenta i bolaget har gjort. Affären är därför bra ur ett aktieägarperspektiv. De som är intresserade av utvecklingsdelen får ett mer renodlat bolag och de som är intresserade av OTC-delen får en utdelning motsvarande dess värde.

I och med försäljningen, som slutfördes i mars, är det ett i hög grad nytt Moberg Pharma som Anna Ljung nu ansvarar över. Fokus nu ligger på utvecklingen och kommersialiseringen av Mob-015, som är efterföljaren till Kerasal Nail. Denna läkemedelskandidat, som bolaget kallar för ”nästa generations nagelsvampbehandling”, befinner sig för närvarande i fas 3-studier i USA och Europa, med förväntade resultat i slutet av detta år, eller början på nästa. Att Anna Ljung arbetar med att ta denna innovation till marknaden är ingen slump, sett till hennes bakgrund. Hon föddes 1980 och växte upp i Djursholm; mamman arbetade som lärare och pappan, som var utbildad ingenjör, ägnade en stor del av sin fritid åt olika uppfinningar, exempelvis bromsar på skidor eller nya typer av dörrlösningar.

– Jag inspirerades av alla galna uppfinningar som min pappa och hans umgängeskrets av ingenjörer hittade på. Men eftersom jag ville att mina eventuella uppfinningar skulle bli någonting började jag på Handelshögskolan i stället för att bli ingenjör.

Hästintresserade Anna Ljung kom under universitetstiden med sin första uppfinning – en motordriven ryktborste för smidigare skötsel av hästar. Innovationen slog inte igenom och i stället startade Anna Ljung ett konsultföretag ihop med en kompis i vilket de hjälpte bolag att finna nya användningsområden för olika patent. Det var intresset för patentlicensiering som ledde till att hon blev ekonomichef på läkemedelsutvecklare som Lipopeptide (med fokus svårläkta sår) och Athera Biotechnologies (med fokus på hjärt- och kärlsjukdomar). På det senare bolaget mötte hon Peter Wolpert, och när han under 2006 drog i gång Moberg Pharma tillsammans med Marie Moberg blev Anna Ljung den som utnämndes till finanschef.

– Det har varit en spännande resa. Först utvecklingen och lanseringen av Kerasal Nail, sedan börsnoteringen, tilläggsförvärven, obligationslånet och nu försäljningen av produktportföljen. Det är motiverande att jobba i en sådan kapitalintensiv bransch där man genom att få fram bättre produkter till marknaden kan göra skillnad för människor.

Nästa kapitel för Moberg Pharma kan bli långt större än det som precis har avslutats. Som nämnt ovan redovisades i fjol intäkter på 439 miljoner kronor. Den årliga försäljningspotentialen för Mob-015 uppskattas till 3–5 miljarder kronor globalt och 2–3 miljarder kronor bara i USA, enligt bolaget.

För att bättre förstå den potentiella produkten kan det dock vara nödvändigt att dröja ett tag vid dess marknadsomständigheter. Omkring 10 procent av populationen brottas med nagelsvamp, vilket betyder att 30–40 miljoner amerikaner har åkomman som främst vållar kosmetiska svårigheter. I USA ska läkemedelskandidaten säljas på recept. Där täcker försäkringsbolagen en del av kostnaden för patienten, vilket medför en långt högre prisbild per förpackning jämfört med i Europa där produkten i huvudsak kommer att säljas receptfritt och alltså bekostas av patienten själv. En patient som av någon anledning inte är nöjd med resultatet av de receptfria produkterna på marknaden kan övergå till receptbelagda sådana. Dessa kan i sin tur något grovhugget delas upp i utvärtes (salvor) respektive orala (tabletter) behandlingar. Moberg Pharmas läkemedelskandidat, som alltså planeras att säljas på recept på den viktiga amerikanska marknaden, är en salva baserad på den svampdödande substansen terbinafin. Denna lösning finns visserligen redan i dag tillgänglig i tablettform.

Problemet är att dessa receptbelagda tabletter är förknippade med medicinska biverkningar i form av leverskador. Moberg Pharmas läkemedelskandidat är i stället en salva med möjlighet att transportera in höga koncentrationer av den svampdödande substansen in och genom nageln, utan risk för systematiska biverkningar.

– Vi behöver inte gå omvägen via blodomloppet eftersom vår lösning penslas på. Det gör att vi får höga koncentrationer av terbinafin under nagelplattan samtidigt som nivåerna av substansen i blodet blir mycket lägre till skillnad från med tabletterna, säger Anna Ljung.

I USA kommer Mob-015 inte bara att konkurrera med tabletter utan också med receptbelagda utvärtes preparat som bygger på andra substanser än terbinafin. Ett exempel på en sådan salva är Jublia, framtagen av det kanadensiska läkemedelsbolaget Bausch Health (tidigare Valeant Pharmaceuticals) och lanserad 2014. Redan ett år senare sålde produkten för 336 miljoner dollar enbart i USA, vilket kan ses som ett bevis på marknadens mottaglighet för nya behandlingar och vilket rimligen talar till Mob-015:s fördel. En annan gynnsam omständighet i USA för Moberg Pharma är att försäljningen av Jublia har minskat drastiskt sedan toppnoteringen 2015. Detta efter att Valeant Pharmaceutical bland annat har kritiserats för omtvistade försäljningsmetoder som kraftigt har trissat upp priserna på deras läkemedel, inklusive Jublia, vilket har fått bolagets aktiekurs att glida brant utför de senaste åren. Trots den uppmärksammade prisskandalen för Valeant Pharmaceutical är Jublia i dag den receptbelagda utvärtes behandling i USA som levererar bäst så kal­lad komplett läkningsgrad, som betyder både att svampkulturen är utrotad och att nageln har återfått normalt utseende.

Omkring 15–18 procent av patienterna som använder Jublia i ett år når en komplett läkningsfrekvens. Anna Ljung är dock övertygad om att Mob-015 i fas 3-studien kommer att prestera ett bättre resultat än Jublia, eftersom bolagets läkemedelskandidat baseras på den i dag effektivaste substansen mot nagelsvamp.

– Därför siktar vi på en väsentligt bättre läkningsgrad. Tabletter med terbinafin läker över 30 procent och vi får in högre halt av substansen i nageln jämfört med tabletterna. Vi har som mål att nå en komplett läkningsgrad på minst 20–30 procent vid ett års behandling.

Moberg Pharma är i mantal räknat ett litet bolag med 20 anställda – en halvering efter avyttringen av den kommersiella produktportföljen. Därför behöver bolaget hjälp av större läkemedelsbolag för att ta Mob-015 till marknaden. I höstas ingick Moberg Pharma ett avtal med Cipher Pharmaceuticals avseende de kommersiella rättigheterna för Mob-015 i Kanada, och i februari i år slöts ett liknande avtal med Bayer Healthcare för Europa. I korthet innebär avtalen att Moberg Pharma efter avslutade fas 3-studier levererar läkemedlen medan licensbolagen sköter marknadsföring och försäljning. Sedan får det svenska bolaget ersättning i form av löpande royalties samt intäkter kopplade till vissa säljmilstolpar. Något licensavtal för den essentiella amerikanska marknaden är inte på plats. Det är en medveten strategi, enligt Anna Ljung.

– Vi kommer att få ett bättre betalt för licensavtalet på den amerikanska marknaden om vi väntar in resultaten från fas 3-studien. Anledningen till att vi ingick avtalen redan nu för Europa och Kanada var att de var så pass attraktiva utan färdiga fas 3-resultat, säger hon.

Att utveckla och kommersialisera läkemedel är kostsamt och riskfyllt. Många försöker, men få lyckas omvandla en skarp idé till ett färdigt preparat på marknaden. Utsikterna är ljusare för nya produkter baserade på redan beprövade substanser, likt terbinafin, som trots allt har lyckats ta sig till fas 3-studier. Omkring 80 procent av dessa läkemedelskandidater rapporterar godkända resultat, uppger Anna Ljung. Och att det råder höga förväntningar på Mob-015 – som framöver alltså kan bli en konkurrent till den receptfria tidigare Moberg Pharma-behandlingen Kerasal Nail – är uppenbart. Det framgår inte bara av de nyss nämnda avtalen med läkemedelsjättarna Cipher och Bayer. Det märks också på att de amerikanska köparna av den kommersiella produktportföljen, Round Table och Signet, har valt att investera totalt 5 miljoner dollar i nya Moberg Pharma. Anna Ljung berättar att Mob-015, förutsatt att fas 3-studierna går i mål, kan börja generera försäljningsintäkter för bolaget under 2022. Den som väntar får se.

Moberg Pharma

Omsättning: 439 miljoner kronor.

Ebit-resultat: 65 miljoner kronor.

Vd: Anna Ljung.

Om verksamheten: Moberg Pharma har sålt den kommersiella produktportföljen med en rad receptbelagda varumärken med försäljning på framför allt den amerikanska marknaden, till exempel nagelsvampsalvan Kerasal Nail. I bolaget återstår nu utvecklingsportföljen med läkemedelskandidaten Mob-015, en nagelsvampbehandling som just nu genomgår fas 3-studier. Den årliga försäljningspotentialen för produkten är enligt bolaget 300–500 miljoner dollar globalt, med USA som den största marknaden, där produkten planeras att säljas på recept. I utvecklingsportföljen finns också läkemedelskandidaten Bupi, som är en sugtablett för smärtlindring avsedd för patienter med oral mukosit, en komplikation vid cancerbehandling. Resultaten från fas 2-studier publicerades 2017. Fas 3-studier av Bupi är ännu inte inledda.

Anna Ljung

Född: 1980.

Bor: I Stockholm.

Familj: Man och två barn.

Utbildning: Ekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Bakgrund: Finanschef på Moberg Pharma sedan 2006, var tidigare ekonomichef på Athera Biotechnologies och Lipopeptide samt konsult inom patentlicensiering.

Fritidsintressen: Hästar, skidåkning, improvisationsteater, matlagning.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB