Hotellkedja säger upp kinapersonal

Den indiska hotellkedjan Oyo, som är en av de stora investeringarna i japanska Softbanks fond Vision, planerar att säga upp 60 procent av sin personal i Kina.

Det rapporterar sajten Technode med hänvisning till källor.

Oyo, som ibland har jämförts med kontorsdelningsföretaget Wework på grund av sin karismatiska vd och sina aggressiva expansionsplaner, har länge haft problem med lönsamheten och den pågående coronavirusepidemin med ursprung i den viktiga marknaden Kina har förvärrat situationen.

Uppsägningarna i Kina väntas beröra mellan 70 och 80 procent av teknikpersonalen och 60-70 procent av affärsutvecklarna. Oyo uppgav i september att bolaget hade över 10.000 anställda i Kina och sade då också att man planerade att öka personalstyrka i landet till 20.000.

Oyo gjorde förra året en förlust på 335 miljoner dollar, motsvarande cirka 3,2 miljarder kronor. Förlusterna i Kina uppgick till 197 miljoner dollar eller nästan två tredjedelar av de totala förlusterna.

Bolagets affärsidé har sedan starten för sex år sedan varit att leta upp lågbudgethotell med liten närvaro online, renovera och sedan marknadsföra dem under Oyo-varumärket.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här