Husqvarnas VD: Låg konkurrens är det största hindret

Snabb tillväxt för robotgräsklippare är en av de viktigaste orsakerna till att Husqvarna nu skriver upp sina finansiella mål. VD Henric Andersson ser bara en riskfaktor: att konkurrensen är för låg.
Henric Andersson, VD på Husqvarna.
Henric Andersson vill se fler konkurrenter.

I samband med onsdagens kapitalmarknadsdag höjer Husqvarna sina finansiella mål. Rörelsemarginalmålet går från över 10% till 13%. Nettoomsättningen ska öka med 5% per år, tidigare mål var marknadstillväxten plus 2%. Bolaget skruvar också åt målet för kapitaleffektivitet (operativt rörelsekapital i relation till nettoomsättning) till 20% från tidigare 25%.

Det finns flera faktorer bakom bolagets optimism. En är ökad efterfrågan på effektiva bevattningssystem (inom Gardena) där Husqvarna räknar med dubbelsiffriga tillväxttal. En annan är batteridrivna produkter, bland annat motorsågar, även här räknar man med dubbelsiffrig tillväxt. Husqvarna har nu som mål att andelen elektrifierade produkter, som andel av försäljningen av motoriserade produkter, ska gå från dagens 38% till 67% om fem år. Husqvarna tror också på stark ökning av produkter som är uppkopplade, målet är att öka antalet uppkopplade produkter från dagens 2,8 miljoner (inkl förvärvet av Orbit) till 6 miljoner om fem år.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets