Ica lägger krut på e-handeln

Ica-gruppens omskrivna satsning på dagligvaru-e-handel direkt mot konsument rullas ut som ett test i en ännu hemlig svensk region i november i år. Går allt som det ska väntar en storskalig utrullning under 2015.

Gällande de långsiktiga förutsättningarna ger Ica:s egenutvecklade e-handelslösning tillsammans med det starka butiksnätet förutsättningarna för att man ska kunna bli marknadsledare inom segmentet i Sverige, med en räckvidd som täcker hela landet på sikt. Vad satsningen tillåts kosta är dock inget koncernen vill kommunicera externt.

Det uppger Ica-gruppens vd Per Strömberg till SIX News i en intervju strax efter onsdagsmorgonens delårsrapport.

Vad är dagsstatus på e-handelssatsningen mot konsument och när rullas den ut i höst?

“Vi har sagt att vi rullar ut en test under hösten, och vi räknar nu med att det blir under november månad. Däremot går vi av konkurrensskäl ej ut med exakt i vilken region i Sverige vi kommer att testa. Men valen av testbutiker och så vidare är gjorda. När vi sedan testat och ser att allting fungerar så som vi tänkt oss då kommer den stora utrullningen under 2015”, svarar Strömberg SIX.

Strömberg vill däremot inte externt gå ut med några siffror på hur mycket koncernen är villiga att investera i termer av kostnader för en storskalig utrullning.

Instämmer du med Axfood-vd:ns bedömning om att dagligvaru-e-handel direkt mot konsument ens fungerar i Sverige så skulle det i så fall fungera bäst i framförallt storstadsregioner?

“Att de flesta nya fenomen börjar i storstäderna är en vanlig utvecklingstrend så det låter rimligt att tro att det först får ordentligt fäste i storstäderna. Då där är mer tätbefolkat är det också lättare att skapa ekonomi i en e-handelssatsning. Sedan ser jag en av Ica:s största styrkor är att vi över tid kommer att kunna göra det här över hela landet – det finns ju ingen annan butikskedja som har ett så pass starkt butiksnät ute på den svenska landsbygden som vi har, med närvaro i alla svenska kommuner. Vi ser framför oss att det här över tid kommer att kunna erbjudas hela Sveriges befolkning.”

Vad talar mer för att ni på några års sikt skulle kunna bli ledare inom e-handel mot konsument?

”Bland annat att jag känner mig trygg i att den lösning som vi nu utvecklat blir den bästa lösningen i marknaden – ur konsumenternas synvinkel har vi då har alla förutsättningar för att bli vinnare över tid, som den ledande aktören också på det här området. Då vi tror på kombinationen lokalt/centralt utvecklar och bygger vi dessutom det här i väldigt nära samarbete med våra handlare”, fastslår Ica-ruppen-vd:n.

För att se SIX News intervju med Axfood-vd:n Anders Strålman klicka här. Där berättade Strålman bland annat varför Axfood väljer att tills vidare stå utanför e-handel direkt mot konsument.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Alligator Bioscience