Ikea vill expandera i ett allt tuffare Ryssland

Flera jättar har redan lämnat Ryssland, men trots läget i landet ska möbeljätten Ikea fortsätta den ryska expansionen.

Rysslands BNP väntas krympa med 4,5 procent i år, enligt ryska statens egna prognoser. Ryska staten har mobiliserat och vidtagit en rad åtgärder för att möta recessionen. Samtidigt har trycket ökat mot utländska bolag som konkurrerar med de ryska. Till bördan läggs nya lagar som snabbt drivits igenom och förändrat villkoren på marknaden.

Utländska företag vittnar om att den ryska marknaden är utmanande just nu. It-jättarna Google, Microsoft och Adobe lämnar. Även svenska bolag omprövar sin närvaro, men Ikea stannar kvar och planerar fem-sex nya varuhus de närmaste åren.

– Våra investeringar är långsiktiga, så även om det blir svårare tider, så anpassar vi oss men vi lämnar inte och avbryter inte våra investeringar. Det är en av våra framgångsfaktorer, säger Konrad Grüss, bolagets andreman i Ryssland.

Ikea har funnits i Ryssland sedan år 1991. I dag har möbelkoncernen 14 varuhus i landet, varav tre i Moskva. Företaget möter osäkerheten på sitt eget sätt. Konrad Grüss berättar att Ikea skissar på scenarier och utformar aktionsplaner.

Några personalneddragningar har Ikea inte gjort. Grüss är kryptisk i sina svar om hur försäljningen utvecklar sig, men på frågan om Ikeas tillväxtmål uppnås svarar han nekande.

– Jag skulle inte säga att det går enligt plan men vi har inte haft en kraftig effekt så här långt.

– Men om det finns en ekonomisk kris i landet så känner vi av det. Om det är en positiv utveckling så märks det också. Vi känner av marknadsutvecklingen, men hur nära det känns kan jag inte säga.

Trots att det är välkänt att Ikea haft stora problem i Ryssland, något som även Ingvar Kamprad talat om, säger Grüss att han inte märkt av några problem.

– Vi försöker ha en bra relation till administration, till regeringen, oavsett vilken nivå vi pratar med. Det är så vi gör affärer i ett land, säger han.

Detta är en kortare version av ”Du kan inte bara sticka”, ett reportage om de svenska affärsmännen som vägrar lämna Ryssland.  En längre version går att läsa i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa intervjun i sin helhet här.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets