Meko: Där huvudägarens skrot hamnar

I fjol genomförde Meko ett ”strategiskt förvärv” i Polen som egentligen handlade om att bolaget tog över en förlustverksamhet från den egna huvudägaren. Troligen finns betydande synergier att utvinna på sikt, men vi ser ändå den här typen av affärer som en varningssignal.
Meko: Där huvudägarens skrot hamnar - Meko maj 2025
Meko
Börskurs: 113,00 kr Antal aktier: 56,0 m
Börsvärde: 6 323 Mkr Nettoskuld: 3 013 Mkr
VD: Pehr Oscarsson Ordförande: Dominick Zarcone

Stora förvärv i Meko

  • 2018 förvärvade Meko två bildelskedjor, i Danmark (FTZ) respektive Polen (Inter Team) för drygt 4 mdr kr. Det tog ett par år att få bukt med verksamheterna och den skuldsättning som bolaget tog på sig vid förvärvet.
  • 2022 betalade Meko 1,3 mdr för finska Koivunen som också hade viss verksamhet i Baltikum. Skuldsättningen skruvades återigen upp över bolagets egna mål, och integrationsarbetet har kostat och tagit tid.
  • 2024 förvärvade Meko i maj polska Elit Polska från den egna huvudägaren LKQ. Mer om det senare i artikeln.

Meko (113 kr) är norra Europas största distributör av reservdelar för fordonseftermarknaden, med verksamhet i Norden, Polen och Baltikum. Distribution sker via cirka 700 butiker (varav drygt 400 egenägda) och försäljningen går direkt till företagskunder och konsumenter, men också de knappt 4 700 anslutna verkstäder som inte ägs av Meko men använder bolagets verkstadskoncept. I fokus är typiskt sett bilar med ett par år på nacken som inte längre servas på märkesverkstaden.

Största ägare med 26,6% av aktierna är den amerikanska börsnoterade bildelsgrossisten LKQ, som genom sitt ägande i Meko driver på konsolidering av den europeiska reservdelsmarknaden. Som följd har Meko genomfört ett par stora förvärv, drivs med förhållandevis hög skuldsättning och har ofta haft återkommande omstruktureringsbehov för att samordna verksamheterna. VD sedan 2017 är Pehr Oscarson som äger aktier för 57 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 18 046 18 858 19 235 19 620
 – Tillväxt +7,7% +4,5% +2,0% +2,0%
Rörelseresultat 902 868 1 008 1 079
 – Justeringar 105 75 50 0
Justerat rörelseresultat 1 007 943 1 058 1 079
 – Rörelsemarginal 5,6% 5,0% 5,5% 5,5%
Resultat efter skatt 433 603 685 711
Vinst per aktie 9,03 10,80 12,20 12,70
Utdelning per aktie 3,90 4,10 4,50 5,00
Direktavkastning 3,5% 3,6% 4,0% 4,4%
Avkastning på eget kapital 7% 9% 10% 10%
Kapitalbindning 20% 21% 22% 22%
Nettoskuld/Ebit 2,9 2,9 2,4 2,0
P/E 12,5 10,5 9,3 8,9
EV/Ebit 9,3 9,9 8,8 8,7
EV/Sales 0,5 0,5 0,5 0,5
Kommentar: nettoskuld enligt bolagets definition som exkluderar leasingskulder och pensionsavsättningar. Rörelseresultat avser bolagets Justerade Ebit, men med avdrag för ränta på leasingskulder. I snitt har bolagets redovisade Ebit varit omkring 1,2 procentenheter lägre än Justerad Ebit de senaste sex åren. Av denna avvikelse har omkring 0,9 procentenheter berott på förvärvsrelaterade avskrivningar och 0,3 procentenheter på jämförelsestörande poster.

 

Kladdig affär i Polen

Hanterats av oberoende ledamöter

Processen att förvärva Elit Polska har enligt bolaget hanterats av oberoende styrelseledamöter i Meko, utan representanter från LKQ. Därutöver har styrelsen anlitat Lenner & Partners Corporate Finance AB för en fristående bedömning av transaktionens värdering, som dragit slutsatsen att den finansiella värderingen är rimlig.

I maj 2024 förvärvade Meko företaget Elit Polska. Meko själva kallar det ett ”strategiskt förvärv” men den beskrivningen är löjlig med tanke på att det handlar om en verksamhet som drivits med stora förluster, som Meko tar över från den egna huvudägaren LKQ för en spottstyver (3 Mkr). Meko beskriver också att ”det för säljaren var mer fördelaktigt att sälja verksamheten till underpris än att stå för kostnaderna för att avveckla den”.

Detta handlar alltså bevisligen om en misslyckad verksamhet där säljarens huvudsakliga alternativ hade varit att avveckla hela affären. Men som tur var (för LKQ det vill säga) gick det att lämpa över de omfattande förlusterna och ett tungt integrationsarbete (som bedöms kosta 70-100 Mkr) i knät på Meko i stället.

För helåret 2024 redovisade Elit Polska omsättning på 1 282 Mkr med en rörelseförlust på hela 123 Mkr. En rörelsemarginal på -9,6% som allt annat lika sänker rörelsemarginalen för hela Meko-koncernen med drygt 1 procentenhet. Det förvärvade bolaget ingick dock enbart i Mekos siffror från 1 augusti och framåt.

Den polska marknaden beskrivs dessutom som en med hård konkurrens, svag konjunktur och strukturellt lägre marginaler. Vi noterar dock att polsknoterade Inter Cars, som har drygt 40% av omsättningen i Polen, har rörelsemarginaler strax över 5% så omöjligt verkar det inte vara. På sikt borde det finnas stora samordningsvinster att realisera tillsammans med Mekos befintliga polska verksamhet Inter Team, som förvärvades 2018.

Bättre än befarat i Q1

Mekos Q1 Q1 2025 Q1 2024
Omsättning 4 562 Mkr 4 320 Mkr
 – tillväxt +6% +9%
 – organisk -1% +11%
Bruttoresultat 1 953 Mkr 1 852 Mkr
 – marginal 42,8% 42,9%
Justerad Ebit 231 Mkr 224 Mkr
 – marginal 5,1% 5,2%

Det var blandade besked i första kvartalet. Försiktiga konsumenter och en oro för utdragen lågkonjunktur präglade försäljningen, som backade 1% organiskt. Något sämre än väntat och aktien föll 5% på rapporten. Däremot stärktes det justerade rörelseresultatet, där bolaget lyfter prishöjningar och effektivare inköp som främsta skäl.

I Finland, som visade stor resultatförbättring i Q4 tack vare kostnadsbesparingar, föll resultatet nu i Q1. Meko beskriver en marknad i fortsatt lågkonjunktur med hård konkurrens och prispress. Dessutom var vintern ovanligt mild vilket drabbar efterfrågan.

Däremot överraskades vi ändå positivt av utvecklingen i Polen/Baltikum-segmentet. Särskilt mot bakgrund av den förvärvade förlustverksamheten, och det faktum att resultatet i Q4 försämrades med cirka 50 Mkr. Nu i Q1 blev resultatet i stället i linje med samma kvartal i fjol. Klart bättre än befarat även om verksamheten fortfarande gör förlust.

Integrationen av Elit Polska fortgår, där man bland annat flyttar till ett nytt dubbelt så stort lager samtidigt som man slår ihop butiker. Parallellt investerar bolaget omkring 100 Mkr årligen i ett nytt affärssystem, vilket är ett projekt som väntas pågå under 2025 och 2026. Polen blir första marknad att införa det nya systemet, men tanken är att det sedan ska rullas ut i hela koncernen.

Nya satsningar

På andra håll genomför bolaget nu ovanligt många tillväxtsatsningar. En förstärkt satsning sker på däck i partnerskap med Goodyear, vilket motiveras bland annat med att elbilar sliter ut däck fortare. Ambitionen är att öka däckförsäljningen med över 30% de kommande två åren.

En annan satsning görs på kommersiella fordon så som lastbilar, bussar och skåpbilar. Här har Meko etablerat en ny division med ambitionen att nå en likartad position som bolaget har på eftermarknaden för personbilar. Det är nog ingen lätt satsning att göra, men den möjliga styrka som Meko själva tycker sig ha är deras omfattande nätverk och befintliga distributionsapparat. Kommersiella fordon är beroende av pålitliga leveranser av reservdelar, vilket Meko tror sig kunna tillhandahålla. I övrigt är dock inte så många detaljer kring satsningen kända än.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Meko -2% 8,0x 10,0x 0,7x 6,5% 2,7%
Bilia -11% 9,3x 11,6x 0,5x 4,0% 4,8%
Inter Cars (PL) 0% 8,7x 8,6x 0,5x 5,3% 9,2%
LKQ (US) -2% 10,5x 10,8x 1,1x 10,2% 3,1%
Genomsnitt -4% 9,1x 10,3x 0,7x 6,5% 5,0%
Källa: Factset

 

Slutsats

Vi har tidigare riktat kritik mot LKQ, som via Meko driver en offensiv förvärvsagenda med skuldsättning som periodvis hållit på att knäcka bolaget. Att huvudägaren nu skickat över sin konkursmässiga förlustaffär i Polen till Meko stärker knappast intrycket. Och att Meko själva beskriver det hela som ett ”strategiskt förvärv” känns inte heller som en ärlig beskrivning av verkligheten. Nu vill det till att verksamheten i Polen artar sig ordentligt om förtroendet ska repa sig. Samtidigt noterar vi att resultatet åtminstone i Q1 var bättre än vi hade väntat oss. Och att VD Pehr Oscarsson regelbundet fortsätter tanka aktier är också en positiv signal.

Bolaget har nu många järn i elden med pågående kostnadsbesparingar, integrationsarbete, byte av affärssystem, flera olika tillväxtsatsningar, och ett antal pågående lagerprojekt i Sverige/Norge, Danmark och Polen/Baltikum. Det här kostar på och vår gissning är att rörelsemarginalen kommer backa i år. En joker är den stärkta svenska kronan som lär gynna Meko framöver.

Aktien värderas ungefär som andra likartade företag och med lite bättre lönsamhet på sikt går det att se uppsida. LKQ:s huvudägande börjar dock kännas alltmer som en belastning och med det i bakhuvudet tycker vi inte uppsidan lockar tillräckligt för ett köpråd.

Tio största ägare i Meko Värde (Mkr) Andel
LKQ Corporation 1 692 26,6%
Swedbank Robur Fonder 564 8,9%
Fjärde AP-fonden 505 7,9%
Nordea Funds 293 4,6%
Carnegie Fonder 221 3,5%
Unionen 209 3,3%
Eva Fraim Påhlman 197 3,1%
AFA Försäkring 193 3,0%
Vanguard 188 3,0%
Dimensional Fund Advisors 174 2,7%
Fyra största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Pehr Oscarson (VD) 57,0 0,9%
Dominick Zarcone (ordförande, ex-VD för LKQ) 5,6 0,1%
Robert Hård (direktör Juridik) 1,5 0,0%
Petra Bendelin (COO) 1,4 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 1,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser