Inför millennieskiftet: Axel Wenner-Gren och Elektrolux
Beträffande Elektrolux är av intresse försäljningen av kylskåp iUSA, vilken enligt amerikansk statistik visat en stegring underförsta halvåret om ungefär 30 procent mot i fjol. Enligt vadAffärsvärlden inhämtar har för Elektrolux försäljningen avkylskåp i USA hittills i år stigit 33 procent. Denna affär skersom bekant genom en amerikansk licenstagare. Elektroluxförsäljning av kylskåp i hela världen exkl. USA har emellertidhittills i år visat en än större stegring eller 40 procent.Förhållandet är att kylskåpsmarknaden nått en stor utvidgning iUSA tidigare än i övriga världen, vadan alltså framstegstakten iUSA nu bör vara något mindre. Elektrolux försäljning avdammsugare visar däremot även i år endast en långsam stegring,försäljningsökningen hittills i år rör sig om några procent motsamma tid i fjol men det är naturligt att den nyare artikelnkylskåp skall visa en relativt kraftigare stegring än den äldreartikeln dammsugare. Konkurrensen på kylskåpsmarknaden är dock iregel hårdare och mera pristryckande än för dammsugare.
Börsintroduktionen
När Axel Wenner-Gren börsintroducerade Elektrolux (stavningenmed c kom senare) 1928 hade företaget redan 70 miljoner kronor iomsättning, fördelat på fem fabriker och ett tjugotaldotterbolag. Bolaget utvecklades snabbt under 1930-talet, somframgår av citatet från Affärsvärlden.Det var en ny produkt som blev basen för den kraftigaexpansionen. Det fanns tidigare stora, obekvämakompressorkylskåp på marknaden, men två teknologer vid TekniskaHögskolan i Stockholm, Baltzar von Platen och Carl Munters,konstruerade ett kylskåp utan rörliga delar. Wenner-Gren såg idenna en massproducerad hushållsprodukt. Han köpte därför dentillverkning som uppfinnarna redan hade startat och betalade ettbra pris, 35 procent av det mer etablerade Elektrolux iemitterade aktier. Fast uppfinnarna skulle senare hävda att hanockså gav andra löften, som inte infriades.
Kylskåpsförsäljningen kom igång mycket snabbt. En amerikanskfirma blev licenstillverkare. En stor fabrik öppnades också iengelska Luton. Andra fabriker köptes i Berlin och Italien.Själv flyttade Wenner-Gren till Paris och blev utlandssvensk. År1928 drog han sig tillbaka från den aktiva ledningen avföretaget, men sin aktiepost behöll han ytterligare tredecennier tills han sålde till Wallenbergarna på 1950-talet. Hanhade då förslösat nästan hela sin förmögenhet på olikafantasifulla, mycket uppmärksammade men misslyckade projekt. Vidden tiden gjorde också kompressorkylskåpet come back på grund avett skickligt amerikanskt företag som bemästrade problemen medkompressorenheten. Men Wenner-Grens start i denna bransch skedde långttidigare. Efter andra anställningar och engagemang fick han vid 27 årsålder se en dammsugare i ett skyltfönster i Wien, en amerikansk,dyr och klumpig apparat som han lyckades få vara med och delaEuropaagenturen på. År 1912 fick han svenska tillverkare attbörja producera en modifierad variant av denna hushållsmaskin.Wenner-Grens marknadsföringserfarenheter kom väl till pass, ochhan ökade försäljningen i Tyskland av de svenska apparaternamycket kraftigt. Han deltog också i utvecklingen mot lättare ochbilligare modeller. Så kom världskriget, och den ungeentreprenören gick sånär i konkurs. Vad som förde honom på grönkvist igen är inte så lätt att veta, somliga talar ombulvanaffärer för tyska företag.
Dammsugaren
År 1915 bildade han Svenska Elektron AB för försäljning avdammsugaren Elektron, och några år senare övertog han bådeElektromekaniska och en aktiepost i Lux, som slogs samman tillAB Elektrolux. Förre ägaren Aga löstes ut efter en maktkamp, ochWenner-Gren hade nu 2/3 av aktierna. Han byggde upp företagetoch använde skickligt sådana amerikanska metoder medhemförsäljning och avbetalningsköp, som bl.a. symaskinsfabrikenSinger utvecklat. I en tid när det knappt fanns privatpersoner som hadepengar var han och generalkonsul Axel Johnson Sveriges ledande finansmänvid sidan om Wallenbergfamiljen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.