Inget är köpvärt

Det finns fem noterade egenvårdsföretag. Fjolåret blev uselt för de flesta. Och värderingsmässigt ser inget av dem lockande ut.

Området egenvård, alltså receptfria läkemedel, naturläkemedel, kosttillskott, viktminskningspreparat och liknande, har haft ett dåligt år på börsen. Försäljningen har inte motsvarat förväntningarna och omstruktureringar i samband med förvärv har dragit ned resultaten.

Midelfart Sonesson, som betraktats som flaggskeppet bland egenvårdsföretagen, har gått sämst. Aktiekursen mer än halverades i fjol. I december 2006 köpte dåvarande Sonesson det norska Midelfart för 380 miljoner kronor. Det har uppenbarligen inte varit helt enkelt att integrera bolagen. I december i fjol tvingades det hopslagna Midelfart Sonesson göra nedskrivningar på 255 miljoner kronor av goodwill, varumärken och säljrättigheter. Och någon försäljningsökning att tala om blev det heller inte under fjolåret, som dessutom gick med förlust på grund av en ersättning i samband med en rättstvist.

Bringwell är det nya flaggskeppet. Visserligen rasade kursen i våras när Läkemedelsverket varnade för dess bantningsmedel Cuur, som visat sig kunna ge biverkningar i form av njurskador och gulsot. Produkten drogs bort från marknaden i maj.

Men därefter återhämtade sig Bringwells kurs och gjorde ett rejält ryck uppåt i höstas efter besked om att bolaget, precis som Sonesson, köpt ett större norskt företag, Naturamed Pharma för 350 miljoner kronor, alltså i nivå med vad Sonesson betalade för Midelfart.

Bringwell har gjort en rad köp före det stora norska förvärvet och strax före årsskiftet kom ännu ett. Totalt har Bringwell köpt verksamheter för drygt en halv miljard de senaste åren. De finansiella målen är aggressiva. Över en konjunkturcykel ska den årliga tillväxten, organiskt och förvärvat, vara 20-25 procent och rörelsemarginalen, före avskrivningar, 20 procent. Risken är att Bringwell får samma problem att integrera alla sina köp som Midelfart Sonesson.

Vid sidan av dessa två storheter inom egenvården finns tre nya, noterade företag. Högst värderat av dem är Scandinavian Clinical Nutrition, som övertog Cuur från Bringwell och återlanserade det i september efter en del förändringar av bantningsmedlets sammansättning. Nyligen slöts ett avtal med ett amerikanskt företag, som ska försöka få ut medlet i USA. Naturligtvis kan Cuur bli en framgång i USA, men risken är inte obetydlig att medlet kan kopplas ihop med svåra biverkningar, som i Sverige, och därmed förorsaka en knäckande skadeståndsprocess.

New Nordic Healthbrands har ambitionen att växa utanför Norden. Facit så här långt är inte imponerande. En förväntad försäljning i fjol på 220 miljoner kronor ser ut att i bästa fall bli 175 miljoner kronor. Och i stället för ett positivt rörelseresultat lär det bli ett minus. Bolaget har fått skifta fokus från tillväxt till lönsamhet.

Scandinavian Healthy Brands, som noterades i augusti, har långt kvar. Försäljningen är obetydlig men målet högt ställt, att växa 30 procent per år genom förvärv.

Inget av egenvårdsföretagen ser lockande ut som aktieplacering, inte ens Midelfart Sonesson som har den lägsta värderingen i förhållande till försäljningen. Det verkar ta tid, även för den mest erfarne, att få ordning på alla köp. Branschen har bjudit på många besvikelser genom åren. Förvärv, som är strategin för alla noterade egenvårdsföretag, är ingen lätt väg att skapa tillväxt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.