Inrikesflygandet rasar – dramatisk minskning

Klimateffekt eller konjunkturvarning? Klart är att flygandet inom Sverige fortsätter att minska. 

Inrikesflygandet rasar i Sverige. Efter ett 2018 då svenskarna minskade sitt flygresande inom Sverige med 3 procent jämfört med året innan har fallet fortsatt under 2019. Och det dramatiskt. Swedavias flygplatser har tappat var tjugonde passagerare.

Mest extremt är fallet på Bromma, Landvetter och Malmö Airport. På de tre storstadsflygplatserna har resandet sjunkit med 8 procent. Även på Arlanda minskar flygandet till och från destinationer inom Sverige, om än med lite mer beskedliga 4 procent.

För de som tror på en vikande konjunktur är det här ett tydligt bevis. Men samtidigt har flygindustrin påverkats av flera andra faktorer det senaste året. Flygskatten – som visserligen bara är 60 kronor för resor inom Sverige – är en faktor. En annan är den allt intensivare klimatdebatten. 

Klimateffekt eller konjunkturvarning? Fortsättning följer.    

 

Flygplatserna som tappar mest:

 

Bromma: – 8 procent
Göteborg Landvetter: – 8 procent
Malmö: – 8 procent
Åre Östersund: – 8 procent
Umeå: – 7 procent
Ronneby: – 7 procent

 

 

Siffrorna avser inrikestrafik mellan januari-februari, jämfört med motsvarande period året innan.

 

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.