SAS-chefen på charmturné för att behålla de viktiga USA-kunderna

SAS är mitt under en pågående företagsrekonstruktion. För att lugna resenärerna görs charmturnéer i USA för att behålla kunderna. ”Chapter 11 påverkar inte vår relation", säger Jasmin Utter, Nordamerika-chef på SAS, till Afv.
SAS-chefen på charmturné för att behålla de viktiga USA-kunderna - SAS Utter
Jasmin Utter är Nordamerika-chef på SAS. Foto: Privat/TT

Utanför strilar regnet ned på gatorna. På tredje våningen i 150 North Michigan Building serveras det öl, wraps och grönsaksbuffé. I byggnaden sitter Business Sweden och i lokalerna som för dagen lånas av Svenska handelskammaren i Chicago har det samlats ett 60-tal personer med olika kopplingar till Sverige och USA.

Jasmin Utter, Nordamerikachefen på SAS, har kommit för att besöka en av alla handelskammare som flygbolaget sponsrar i USA. Hon är ute på turné för att träffa och lugna eventuellt oroliga kunder om Chapter 11-förfarandet.

SAS har sedan start kommunicerat rekonstruktionen och Chapter-11-förfarandet som något odramatiskt. Men just i det här rummet är det fullt av kunder som är upprörda. Flygbolaget har nämligen sedan i höstas dragit in direktflyget mellan Arlanda och USA:s tredje största stad. Beslutet motiveras med att det inte är kommersiellt hållbart att flyga direkt mellan Stockholm och Illinois. De skandinaver som vill flyga till Chicago måste istället ta sig till Köpenhamn, vilket förstärker bilden av den danska huvudstaden som SAS:s främsta hubb.

Smidig och praktisk rutt

Till stor del är nätverksbytet från Star Alliance till SkyTeam en av sakerna som oroar resenärerna, eftersom StarAlliance-bolaget United Airlines är starka i Chicago. Nu ska SAS istället samarbeta med Delta i SkyTeam, vars stora bas ligger i Atlanta, där även SAS numera ska ha direktflygningar.

Runt en fjärdedel av SAS intäkter kommer från de interkontinentala flygningarna. Flygbolaget går inte ut med hur stor intjäningen är på de olika rutterna, men av 13 utomeuropeiska destinationer ligger 7 i USA. 2022/23 var intäkterna för interkontinental passagerartrafik 8,3 mdr kr, medan fraktintäkterna var 1,1 mdr kr.

Besökarna på presentationen ställer frågor om varför trafiken var så gles över julen, hur biljettpriserna egentligen bestäms och framförallt varför Stockholm-Chicago-flighten slutat flyga.

”Det var väntat. Jag har full förståelse för att det upplevts som en smidig och praktisk rutt. Vi är fortsatt i Chapter 11 och behöver säkerställa att det vi gör är ekonomiskt lönsamt”, säger Jasmin Utter till Affärsvärlden.

Ska inte påverka kunderna

Hon berättar att alla avtal har setts över för att hitta besparingar under den pågående företagsrekonstruktionen. Jasmin Utter framhåller att flera andra flygbolag gjort Chapter 11-förfarande i USA och att SAS-situationen inte är unik.

”Chapter 11 påverkar inte vår relation med kunderna, våra medarbetare eller vår flygverksamhet. Sedan vi kommunicerade att vi gått in i Chapter 11 i juli 2022, så har allting fungerat som vanligt, så det hela har varit ganska odramatiskt”, säger Jasmin Utter och fortsätter:

”När pressreleasen gick ut fick vi en del frågor och reaktioner, men det klingade av ganska snabbt. Planen är att vi skall lämna Chapter 11 i slutet av första halvåret, vilket känns väldigt positivt.”

Men innan Chapter 11 stängs måste den svenska företagsrekonstruktionen av SAS AB godkännas först.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Valour