Instacarts värdering rusar i ny finansieringsrunda

Den amerikanska livsmedelsleverantören Instacart har tagit in 225 miljoner dollar till en företagsvärdering av 13,7 miljarder dollar. Det uppger bolaget i ett pressmeddelande.
Instacart var senast värt åtta miljarder dollar i samband med en finansieringsrunda 2018.

Därmed har värderingen skjutit i höjden rejält under den nya kapitalanskaffningen. Det som möjliggjort detta är coronapandemin som lett till en ökad efterfrågan för matleveranser. I inledningen av april steg Instacarts försäljning med hela 450 procent och man blev då även lönsamma för första gången.

”Covid-19 har skapat ett massivt skifte för livsmedelsindustrin och för alltid ändrat människors syn på nödvändigheten av on demand-tjänster”, säger vd Apoorva Mehta.

Mehta informerade att pengarna från rundan ska gå till att stödja shoppare och partners, samt en ökad satsning på bland annat marknadsföring.

Finansiärerna i senaste rundan var DST Global och General Catalyst.