Inwido
Inwido: Marknaderna har bottnat ur
“Nu är detta en väldigt fragmenterad verksamhet och hanteras nästan land för land och region för region, men vår bedömning är att marknaderna nu har bottnat ut och att det har varit några väldigt tuffa år i många länder. Hela Europa har tappat 20 till 25 procent i volym sedan 2007 och vi räknar nu med att det blir några procents tillväxt under de närmaste åren och att det finns ett stort behov i många marknader både av nybyggnationer, men framför allt också renoveringar både av miljonprogram och villor. Vi ser ganska positivt från den låga nivå vi är”, säger Inwidos vd Håkan Jeppsson till SIX News efter klockringningen på Nasdaq OMX.
Inwidos mål är att växa organiskt mer än marknaden på bolagets nuvarande marknader och genom selektiva förvärv och initiativ i Europa. Lönsamhetsmålet ligger på en operationell ebita-marginal om 12 procent.
“Vi har tagit marknadsandelar i våra viktigaste marknader de senaste fyra till fem åren och vi vill fortsätta göra det och då behöver vi växa snabbare än marknaden. Men vi ska växa med lönsamhet och det är därför vi tycker det är viktigt att inte dra iväg med något fantastiskt procentmål. Lönsamhet och marginal är väldigt viktigt för oss. Vi tycker fortfarande att det här en verksamhet som är för dåligt prissatt och har för dåliga marginaler i stora delar utav affären”, säger Jeppsson. “Skulle vi få tillväxt de närmsta 24 till 36 månaderna på några procent så ligger 12 procent (i operationell ebita-marginal SIX anm) definitivt inom räckhåll”.
Om Inwido ska förbättra marginalerna kan det främst göras genom sänkta kostnader eller ett höjt pris?
“Öka priset tror jag kanske inte är så lätt att göra allt annat lika. Utan jag tror man ska göra både och. Vi har väldigt mycket effektivitet kvar att plocka ut i den här verksamheten. Vi har väldigt många produktplattformar, många fabriker och vi kan fortfarande bli snabbare i ledtider och kostnader per producerad enhet. Det är ingen tvekan om det. Men sedan kan vi också utveckla nya produkter och nya lösningar som vi kan ta bättre betalt för eftersom de skapar mer värde. Där tycker jag delvis att vi är en bransch som ligger lite efter”, säger Håkan Jeppsson.
Inwido kan även tänka sig att förvärva selektivt, men letar då inte främst efter ny produktionskapacitet utan efter rätt varumärken, rätt produkter och rätt positionering i olika segment på de olika marknaderna.
“Vi har helt klart väldigt stora marknadsandelar i delar Norden framför allt Finland och Sverige. Jag tror fortfarande vi kan göra saker, om tillfälle ges i Norge och Danmark, men det är klart att den stora potentialen att göra förvärv finns i Europa där vi har en relativt sett mycket mindre marknadsandel”, säger Håkan Jeppsson och tillägger “men vi kommer inte att fara iväg och prioritera volymtillväxt till vilket pris som helst utan det ska vara bra bolag där vi ska bevara och bevaka våra marginaler och lönsamhet. Det är väldigt viktigt”.
När SIX News i samband med klockringningen får en pratstund med Susanna Campbell, vd för Ratos som är storägare i Inwido, uppger hon att de har sett en genomsnittlig tillväxt på 15 procent för placeringen i Inwido, vilket hon hoppas kan fortsätta i den takten även framåt i tiden. Ratos kommer efter noteringen att ha en lockup för resterande innehav i Inwido på sex månader.
Ratos ägarandel i Inwido uppgår efter noteringen till 31,3 procent, vilket kan gå ned till 21,5 procent om övertilldelningsoptionen i erbjudandet utnyttjas till fullo.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.