”Jag vill köpa i en bilemission”

Kjell Nilsson, industrialist och vd i fordonskonsulten Semcon, kritiserar dem som hävdar att svensk bilindustri inte har något att lära sig av kinesiska ägare.

Kjell Nilsson är industriveteranen som sett konjunkturcykler rulla över landet sedan 1970-talet. I den här recessionen sitter han i förarsätet på konsultföretaget Semcon med 2 800 anställda och därmed på första parkett i det pågående svenska personbilsdramat. Och han gör bedömningen att båda de svenska personbilstillverkarna överlever.

Ärligt talat, hur är relationen med er tidigare största kund, Volvo Personvagnar?

-?På försommaren gjorde Volvo en ny upphandling som berör delar av de fasta konsulter som sitter på plats ute på Volvo och krävde villkor som vi inte kunde acceptera. I stället har de valt sex andra mindre leverantörer. Volvo Personvagnar ska givetvis göra det som är bäst för dem. Vi på Semcon måste fatta beslut som är bäst för oss och det är vår skyldighet mot våra aktieägare att inte göra sådana affärer.

Hur många konsulter har ni på Volvo just nu?

-?Inom det område som upphandlingen avsåg har Semcon i dag ett trettiotal konsulter på plats, en bråkdel av hur många de var för ett år sedan.

Ni har specialiserat er på bilar. Hur ser den strategin ut i backspegeln?

-?Beslutet att satsa inom fordonsindustrin var redan fattat innan jag kom in i bilden. Min syn är att om man ska lyckas ska man vara en global aktör, därför fortsätter vi att satsa i Brasilien och Indien. Vår verksamhet inom fordonsindustrin är, förutom personbilar, också tåg, flyg bussar och lastbilar. Inom fordonsområdet har vår försäljning minskat från drygt 70 procent av omsättningen för några år sedan till 60 procent vid halvårsskiftet.

Hur tacklar ni utvecklingen?

-?Vi startar verksamhet inom andra områden, som energi-, miljö- och life science. I Lidköping har vi startat en verksamhet med inriktning på offshore med 15 anställda och på andra håll satsar vi på vindkraft.

Det hette tidigare att bilar alltid kommer att tillverkas, om inte i Sverige så i andra länder. Men Toyota har minskat produktionen med 30 procent på två år. Gäller argumentet fortfarande?

-?I allra högsta grad. I Braslien, där vi är 200 anställda, tickar det på i oförminskad takt. Och i Indien och Kina, där vi har varit några år, ökar vi stadigt antalet konsulter. Sedan ser vi en försiktig ökning på tyska marknaden.

Vad ser du för framtid för bilindustrin i Sverige?

-?Det är tufft. Men framtiden finns för både Saab och Volvo. Det är bra produkter som borde ha möjlighet att hävda sig. Det gäller att hitta den nisch där man kan få bra betalt för bilarna och komma bort från volymjakten. Deras framtid borde ju underlättas om beslutsfattandet hamnar närmare verksamheterna i Trollhättan och Göteborg, de har ingen brist på goda idéer.

Tror du Saab når målet före krisen om att tillverka 150 000 bilar om året?

-?Det är ingen omöjlighet. Vänta när du får se den nya niofemman som ska visas om någon vecka. Det är en in i h-e trevlig bil.

Det ser ut som det blir kineser som ägare i Volvo och Saab. Vad tror du om det?

-?Det är väl ingen dum idé. Kina är en lika stor bilmarknad som USA och Japan tillsammans. Det är svårt att stå utanför Kina för den som vill verka i en global industri.

Det finns kritiker som tycks mena att Kina inte har något att bidra med.

-?Det är stora ord att säga av en svensk. Sverige är ett litet land och det är en stor värld där ute. Kineserna har säkert ett och annat de kan lära ut. Inte minst kan de ju öppna upp världens största fordonsmarknad för oss.

Vad säger du om regeringens agerande i bilkrisen?

-?Hittills har regeringens agerande utifrån ett skattebetalarperspektiv varit helt korrekt. Inga lån förrän det privata näringslivet ställer upp med kapital. Sedan kan jag ur ett Semcon-perspektiv tycka att det är problematiskt att EIB-lånen inte är på plats.

Skulle du satsa pengar i Volvo eller Saab om det blir en allmän emission?

-?Ja, det skulle jag kunna göra. Jag är ju bildnörd.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.