Jan Larsson: Näringslivet går igenom en existentiell förändring

Jan Larsson, som lämnar Yrkesakademin för att bli kommunikationschef för Handelsbanken, säger att hela banksektorn, men även hela näringslivet, står inför stora förändringar. "Det räcker inte med en CSR-rapport längre, utan bolag förväntas ta ställning och ta ansvar", säger han till Affärsvärlden.
Jan Larsson: Näringslivet går igenom en existentiell förändring - jan-larsson-700_binary_6973020.jpg

Jan Larsson har tidigare varit kommunikationsdirektör på Nordea, valledare för Socialdemokraterna och statssekreterare under Göran Persson, som nyligen tillträdde som ordförande för Swedbank. Han har själv också pekats ut som en kandidat till kommunikationschefsposten i Swedbank. Nu lämnar han dock som vd för Yrkesakademin för att bli kommunikationschef och medlem av koncernledningen för Handelsbanken.

– Det är ett företag som fascinerar. En stark företagskultur och levande värderingar har skapat nöjda kunder, hög kostnadseffektivitet och väldigt engagerade medarbetare. Samtidigt står hela banksektorn inför stora förändringar som även påverkar Handelsbanken. Så det som lockar mig är kombinationen av att både få var en del av den starka företagskulturen och samtidigt kunna bidra till den förändringsresa som vd Carina Åkerström har påbörjat tillsammans med styrelsen och ledningen, säger han till Affärsvärlden.


Vad ser du som mest utmanande med jobbet på Handelsbanken?

– Den snabbt förändrade omvärlden. Negativ ränta, helt nya tekniska möjligheter och dramatiskt förändrat regelverk ställer hela sektorn under både service- och lönsamhetstryck. Att i den miljön skydda och utveckla allt det som är modernt och bra och samtidigt skapa förståelse för att annat måste förändras är en spännande utmaning. Det kommer att krävas både tydlighet och stor ödmjukhet inför kunder, medarbetare och de samhällen som Handelsbanken är delaktig i och påverkar.

Vad kommer att vara ditt fokus i det nya jobbet?

– Jag hoppas kunna bidra till att göra kommunikationen till den olja i maskineriet som behövs för att bankens strategiska agenda ska kunna genomföras effektivt. Då krävs en tydlig känsla för varumärket, bra intern kommunikation och tydlighet och transparens utåt.

Vad tar du med dig från din tid vid Yrkesakademin?

– Man kan inte jämföra en storbank som Handelsbanken med ett 600-personersbolag som YA. Men som vd under fyra år har jag utvecklat min egen förståelse för hur svårt det är att leda under yttre förändring. Sedan 2016 har marknaden för arbetsmarknadsutbildning halverats. Samtidigt har alla våra kontrakt upphandlats på nytt. I den miljön har vi mer än fördubblat våra marknadsandelar mot arbetsförmedlingen och flerdubblat antalet elever i yrkeshögskola och yrkesvux. Det har krävt öppenhet, strategisk tydlighet och mycket fokus på såväl effektivitet som värdegrund och kvalitet. Jag hoppas att det har varit en bra skola för att nu kunna stötta övriga ledningen i banken med bra kommunikation.


Hur ser du på storbankerna i dag, har penningtvättsutredningar och dylikt skapat en förtroendekris?

– Jag tror att hela näringslivet går igenom en närmast existentiell förändring. Från produkt och pris så kräver konsumenterna idag att deras bolag ska vara delaktiga i samhällena på ett helt nytt sätt och ta ansvar för den globala by som vi alla bor i. Det räcker inte med en CSR-rapport längre, utan bolag förväntas ta ställning och ta ansvar. Med de ökade krav som samhället har lagt på bankerna har finanssektorn hamnat i frontlinjen. Det utmanar förtroendet, men när regelverk och krav väl har satt sig så kommer det också öppna möjligheter för enskilda banker att profilera sig och hitta en aktiv roll i denna globala by. Bra banker är alltid en del av de samhällen de verkar i. Nu är samhället mer komplext och kraven större. Det gör även banking mer komplext – och kommunikation ännu viktigare och mer spännande.

Jan Larsson kommer tillträda sin nya befattning senast i mars 2020.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets