JAPAN: Exportyra

Det är med skräckblandad förtjusning Japan tar emot den enarekordrapporten efter den andra från exportindustrin.

Den japanska exportindustrin säljer så det dånar. Och konstigtvore det annars när yenkursen har rasat från 90 på en dollartill nu ca 120. Mycket riktigt kunde bilindustrin för januarinotera 34 procent fler sålda bilar på export jämfört med januari1996. Det är den största ökningen sedan 1980 och åttonde månadeni rad med stadigt ökande bilexport. Och den starkaste marknadenär USA dit bilexporten ökat med 75%.

Biljätten Toyota t.ex. har mer än fördubblat sin export till USAoch ökade sin totala export med drygt 71 procent. Honda ökadesin med 34,5 procent.

Vinsterna blir därefter och Honda räknar med att vinsten förbudgetåret 1996 (som löper till den siste mars) blir bolagetshögsta någonsin, ca 220 miljarder yen (+210%). Vinstökningenförklaras till ca 30 procent med valutakursen, till 25 procentav rationaliseringar och till 45 procent av ökad försäljning,delvis till följd av valutakursen.

Liknande siffror visar Matsushita Electric upp. Vinsten undersista kvartalet 1996 steg med 35 procent och blev bolagets bästanågonsin till stor del tack vare ökad export. Bolagets produkterär mest kända under namnen Panasonic och Technics.

De rekordhöga exportsiffrorna väcker åter oron för attöverskottet i handelsbalansen med USA skall ta sådan fart attdet återigen leder till handelspolitiska förvecklingar ochamerikanska krav på att Japan skall göra mer för att stimuleraimporten och den inhemska efterfrågan.

Det blir i så fall inte lätt. Statsskuldens brutto ligger redanrekordhögt på nära hundra procent av BNP och regeringen harmarkerat att det inte blir några nya stimulanspaket. Och trotsatt räntan ligger så nära noll man kan komma och inflationen ärobefintlig vill inte konsumtionen ta den fart som krävs för attfå skjuts på ekonomin.Att den japanska industriproduktionen stegmed 5,3 procent i januari och nådde sin högsta nivå sedan 1992är knappast det tecken på en varaktig uppgång som alla hoppas på.Bakom uppgången ligger visserligen inte bara den sjunkande yenenoch den därmed ökade exportefterfrågan utan även att den annarssvaga hemmamarknaden skjutit fart under vintern. Men det ärsannolikt tillfälligt och en följd av att den japanska momsenhöjdes per den förste mars från tre till fem procent. MITI,utrikeshandelsdepartementet varnar också för attindustriproduktionen nu kan komma att sjunka i februari ochmars.Den japanske konsumenten fortsätter att hålla i sina yen ochspara för framtiden som fortfarande ter sig allt annat än säker.Ständiga krissignaler från de illa sargade finans- ochfastighetsbranscherna lockar inte till köpfest.

Nu senast är det storbanken Dai Ichi Kangyo som för förstagången i historien kommer att redovisa förlust.

BILDTEXT: Biljätten Toyota mer än fördubblade exporten till USAunder 1996.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.