Richemont
Kinesiska konsumenter väljer inhemska lyxmärken

Det rapporterar Wall Street Journal.
Kombinationen av traditionella designelement och kulturell stolthet har blivit ett nytt lockrop i en osäker ekonomi där många hellre köper guld än handväskor. Samtidigt har försäljningen av västerländska lyxprodukter i Kina fallit kraftigt, med en nedgång på 20 procent förra året enligt Bain.
Richemont, som äger Cartier, såg försäljningen i Kina sjunka med 23 procent under det brutna räkenskapsåret som avslutades i mars.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.