Kinesiska konsumenter väljer inhemska lyxmärken

Allt fler kinesiska konsumenter vänder sig till inhemska lyxmärken som Laopu, Mao Geping och Songmont i stället för västerländska namn som Cartier och Yves Saint Laurent.
Kinesiska konsumenter väljer inhemska lyxmärken - Cartier
Cartier är ett av Richemonts varumärken

Det rapporterar Wall Street Journal.

Kombinationen av traditionella designelement och kulturell stolthet har blivit ett nytt lockrop i en osäker ekonomi där många hellre köper guld än handväskor. Samtidigt har försäljningen av västerländska lyxprodukter i Kina fallit kraftigt, med en nedgång på 20 procent förra året enligt Bain.

Richemont, som äger Cartier, såg försäljningen i Kina sjunka med 23 procent under det brutna räkenskapsåret som avslutades i mars.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.