Klarna har överlägset flest GDPR-anmälningar

Digitala betaltjänstleverantören Klarnas hantering av personuppgifter väcker oro hos konsumenterna.
Klarna har överlägset flest GDPR-anmälningar - klarna-affarsvarlden-700_binary_6952694.jpg

Sedan dataskyddslagen GDPR trädde ikraft den 25 maj ifjol har 82 klagomål registrerats hos Datainspektionen gällande bristfällig hantering av personuppgifter, skriver DI Digital.

Det är nästan fyra gånger så många anmälningar som alla storbankerna har tillsammans.

Bland annat uppger anmälare att leverantören lagrar konton och personuppgifter utan kundernas medgivande.

Datainspektionen inledde tidigare i år en granskning av Klarna gällande just hanteringen av personuppgifter.

Klarna har runt 2 000 anställda och fick sin banklicens 2018.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Alligator Bioscience