Klarna: Vi har inte varit tillräckligt tydliga

Konsumentverket har kritiserat Klarna för deras nya betalningssätt "konto", då kunderna har upplevt att det är en vilseledande metod. Klarnas presschef, Magnus Törnblom, menar att de redan har påbörjat ett arbete för att bli tydligare när det gäller kontobetalningen.
Klarna: Vi har inte varit tillräckligt tydliga - klarna-affarsvarlden-700_binary_6952694.jpg

Magnus Törnblom säger till Affärsvärlden att deras kundservice på senaste tiden har fått en ökning av antalet frågor om klarnas kontobetalning.

– Jag förstår att man som kund blir frustrerad då man får en kostnad man inte räknat med. Och det tyder på att vi inte varit tillräckligt tydliga, och det är ett arbete som redan pågår,

Törnblom påpekar att det självklart är negativt om Klarnas kunder inte uppfattar informationen om hur de betalar på rätt sätt.

– Det är olyckligt om det finns kunder som inte tycker att vi varit tydliga nog. Det framgår i direkt anslutning till kontoknappen när man trycker på den att det handlar om en kontofaktura, att det utgår en administrativ avgift på 29 kronor och vilken räntan är för det här sättet att betala. Men om kunderna inte tycker att det är uppenbart då har vi ju anledning att fundera ett varv till kring det.

Under måndagen skrev Di Digital om att Klarna kritiseras av Konsumentverket för vilseledande marknadsföring med betalmetoden ”konto”. Myndigheten ger Klarna fram till den 3 april att ge sin synpunkt på saken och om Konsumentverket inte är nöjda efter det kan man stämma Klarna eller kräva att reklamen bistås med mer information.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco