Klarnas kreditförluster på historiskt hög nivå – tillbakavisar kritik

Klarnas kreditförluster är på en historiskt hög nivå i förhållande till intäkterna, visar en genomgång av Svd Näringsliv.
Klarnas kreditförluster på historiskt hög nivå – tillbakavisar kritik - klarna-affarsvarlden-700_binary_6952694.jpg
Under 2018 hade bolaget rörelseintäkter på 5,5 miljarder kronor och kreditförluster på 0,8 miljarder; i fjol var motsvarande förhållande 10 miljarder mot 2,5 miljarder. Under årets tre första kvartal ökade kreditförlusterna med 83 %, jämfört med samma period under 2020.

”Det är de mest dramatiska kreditförlusterna som jag har sett, i något bolag inom den finansiella sektorn”, säger den oberoende aktieanalytikern Peter Malmqvist till Svd.

Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson medger att det är ett misslyckande när en kund inte kan återbetala i tid. Dock kungör Gustafsson att den snabba och stora expansionen i världen ligger bakom utvecklingen och i ett mail till Svd skriver han att det är ”löjligt och tråkigt” att dessa effekter förringar arbetet bolaget gör för en mer hållbar standard på kreditmarknaden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.