Kommentar: Nedslående budskap från Motorola
För den som vill använda bokslutsäsongens första telekomrapport för att leta ledtrådar till hur det går för konkurrenterna Nokia och Ericsson blir budskapet nedslående för systemen, svagt positivt för Nokias mobiltelefoner medan pressen på Ericsson-ledningen att styra upp balansräkningen ökar ytterligare.
-För mobiltelefonerna föll Motorolas försäljning med 29 procent till 2,3 miljarder dollar jämfört med motsvarande period förra året. Förlusten hamnade på 400 miljoner dollar (53). Det är inte sannolikt att branschen som helhet fallit så mycket. Istället är det sannolikt att Nokia precis som tidigare fortsatt att ta marknadsandelar. Den finska mobiltelefonjätten flaggade nyligen för att bolaget gjort just det. Efter Motorolas rapport ökar Nokias budskap i trovärdighet. För redan hårt drabbade Ericsson bekräftas istället lågt ställda förväntningar.
-Det hårt skuldsatta Motorola pekar också tydligt på att bolaget agerat tidigt och redan arbetat hårt med åtgärdsprogram för att få kontroll över finanserna. Nivåer på både lager och kundfordringar har sjunkit ordentligt. Enligt Motorolas CEO Christopher B Galvin var kassaflödet positivt under det första kvartalet och det kommer dessutom att vara positivt även för helåret.
”Telekomindustrin över hela världen redan är inne i en recession. Detta, tillsammans med räntepolitik och energipriser är något Motorola inte har kontroll över”, säger Galvin i en kommentar och tillägger, att Motorola däremot har kontroll över sin egen balansräkning.
Beskedet sätter ytterligare hård press på förtroendet för Ericssons ledning, även om Ericssons lånesituation är bättre i utgångsläget. Men Ericsson har hittills varken haft kontroll över lager eller kundfodringar och kassaflödet är kraftigt negativt. Någon möjlighet att skylla de på omvärlden finns inte efter Motorolas rapport. Nokias finansiella sits är stark i utgångsläget.
Den tredje komponenten som slår mot både Nokia och Ericsson är utvecklingen för systemförsäljningen. I rapporten skriver Motorola att försäljningen föll väsentligt över hela världen – USA, Europa och Asien, i siffror var tappet 5 procent. till 1,7 miljarder dollar. Mer alarmerande är att orderingången fallit med 14 procent till 1,5 miljarder dollar. Rörelseresultatet krympte ihop till 54 miljoner dollar (281).
Bakom vinsttapptet på systemsidan ligger bland annat en ökad satsning på forskning och utveckling. På koncernnivå ökade Motorolas kostnader för Fou från 11 procent av försäljningen förra året till 15 procent av försäljningen. Sannolikt är satsningen på UMTS skyldig till en stor del av ökningen.
För koncernen som helhet redovisar Motorola en förlust på 9 cent, det sämsta resultatet på 15 år. Försäljningen nådde 7,75 miljarder dollar. Det var till och med lägre än de redan lågt ställda förväntningar på en förlust på 7 cent, som analytikerna hade enligt First Call. Under det första kvartalet förra året nådde bolaget en försäljning på 8,8 miljarder dollar och en vinst per aktie på 21 cent.
Förutom problemen för telekomsidan har Motorolas verksamhet för halvledare tappat ordentligt. Här föll försäljningen med drygt 20 procent och orderingången halverades. Förlusten blev drygt 130 miljoner dollar (plus 130).
I efterhandeln på Nasdaq föll Motorola 8 procent till 12 dollar. Men då hade Motorola stigit ordentligt under tisdagens positiva amerikanska börs. Frågan inför eftermiddagens handel blir förstås om Motorolas investerare kan stå emot frestelsen att köpa Motorolaaktier om förväntningarna på en amerikansk räntesänkning fortsätter. Klart är att Motorolas rapport pekar på att en räntesänkning behövs för att ändra konjunkturutsikterna. Klockan 8.00 New-York tid har Motorolas företagsledning en telefonkonferens. Kan Christopher Galvin förstärka budskapet i rapporten över att Motorolas ledning nu har kontroll över situationen, vilket de inte hade i höstas, tyder mycket på att åtminstone Motorola kan vara påväg att gå stärkt ur krisen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.