Grevepar kräver miljonskadestånd efter Verner Åmells jätteaffär

Ett brittiskt grevepar kräver miljontals pund i skadestånd av en brittisk konsthandlare. Detta efter att den svenska konsthandlaren Verner Åmell köpt en tavla av paret som han sedan sålde vidare bara sex månader senare för nästan nio gånger pengarna, uppger brittisk media. "Jag gjorde ren tavlan och då kom en signatur fram under skiten", säger Verner Åmell om den lönsamma affären.
Grevepar kräver miljonskadestånd efter Verner Åmells jätteaffär - Verner Amell Saying Grace
Konsthandlare Verner Åmell. Till höger Jean-Baptiste-Simeon Chardins "Saying Grace". Foto Bildbyrån och Wikipedia.

Det var 2014 som den Stockholmsbaserade konsthandlaren Verner Åmell köpte Jean-Baptiste-Siméon Chardins ”Saying Grace” av greven och grevinnan Wemyss and March för 1,15 miljoner pund. Försäljningen sköttes av den brittiske konsthandlaren Simon Dickinson.

”Tavlan var inte godkänd av chefen för Louvren-museet som är Chardinexpert, han trodde inte den var riktig. Men så fick jag se den och tyckte den var jävligt fin, även om den var skitig och så, så jag köpte den för 10 miljoner kronor”, berättar Verner Åmell för Affärsvärlden.

”Den tidigare ägaren ville inte göra ren tavlan för han var rädd att den skulle skadas, men jag gjorde ren den och då kom en signatur fram under skiten, så jag gjorde research på den och kunde spåra den långt tillbaka ända tills den var målad, så då var det klart att den var riktig”, säger Åmell.

Sex månader senare sålde han tavlan vidare till en kund i USA för 9,3 miljoner pund – drygt 118 miljoner kronor.

Greveparet Wemyss and March har nu stämt Simon Dickinson och vill ha ersättning för den uteblivna vinsten från Verner Åmells vidareförsäljning av tavlan.

”När den tidigare ägaren fick höra att jag sålt den för en jävla massa pengar så tänkte han väl ’va fasiken, hur gick det där till?’ Eftersom det blev en sån förtjänst där emellan så tyckte de väl att det blev lite jobbigt, men de ville ju inte rengöra den så…”, säger Åmell.

Förra veckan inleddes rättegången i London, där Simon Dickinson krävs på miljonskadestånd, då greven och grevinnan menar att den initiala försäljningen skedde på ett ”oprofessionellt och fult sätt, onödigt snabbt, efter otillräcklig forskning”.

Gjorde Dickinson något fel?

”Nej han hade ju ingen köpare, det är inte så lätt att sälja en Chardin som inte är godkänd för 10 miljoner. Han tyckte nog att han fick bra betalt och det tyckte jag med. Det var en gambling från min sida som lika gärna kunde gå åt andra hållet”, säger Verner Åmell.

”Gamla mästare är ofta en risk. Jag köpte en Frans Hals nu i London för 27 miljoner kronor som var utropad för 2 miljoner och den var inte heller godkänd, men nu är alla med på att den är äkta och Frans Hals-museet ska låna den”, säger han om sin senaste affär.

Simon Dickinson vittnade under torsdagen och säger att han fortfarande inte tror att tavlan ”är helt av Chardin”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets