Konsumtionen steg 17 % under sista veckan av 2021

Konsumtionen i Sverige steg med 17 % under fjolårets sista vecka (25 december - 1 januari), jämfört med samma period 2020, men var samtidigt 4 % lägre än under 2019. Det framgår av senaste kortstatistiken från Swedbank.
Konsumtionen steg 17 % under sista veckan av 2021 - Andreas Wallström Swedbank
Andreas Wallström Swedbank
”Även om konsumtionen har återhämtat sig betydligt från det ovanligt svaga pandemiåret 2020 så är den fortfarande lägre nu än den var före pandemin. Kortstatistiken visar inte på något uppsving under jul och nyår”, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Sett till varukonsumtionen var denna 14 % högre än samma period 2020 och oförändrad jämfört med 2019. Utvecklingen är spretig över sektorerna, där mat och dryck har ökat jämfört med 2019 medan försäljningen av hemelektronik och kläder ligger långt under nivåerna från 2019.

När det kommer till tjänstekonsumtionen så ökade denna hela 51 % mot fjolåret, men var samtidigt 23 % lägre än samma vecka 2019. Bland annat har konsumtionen av resor, taxiresor och kultur fortsatt att vara betydligt lägre än före pandemin.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco