Kopparbergs ökar omsättning och rörelseresultat

Kopparbergs Bryggeri redovisar ökande omsättning och rörelsresultat i tredje kvartalet 2023 jämfört med samma kvartal i fjol.
Kopparbergs ökar omsättning och rörelseresultat - 1B8A9195-HIGHRES
Kopparbergs Brygger producerar bland annat cider. Foto: Pressbild/Kopparbergs

Nettoomsättningen exklusive dryckesskatt steg 6,0 procent till 628,2 miljoner kronor (592,8).

Ebita-resultatet blev 93,1 miljoner kronor (86,9), med en ebita-marginal på 14,8 procent (14,7).

Rörelseresultatet blev 75,5 miljoner kronor (69,1), med en rörelsemarginal på 12,0 procent (11,7).

Resultatet före skatt var 50,5 miljoner kronor (65,5).

Resultatet efter skatt blev 41,3 miljoner kronor (54,8), en minskning med 24,6 procent mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 2,00 kronor (2,66), vilket innebär en minskning med 24,8 procent mot föregående år.

Den största delen av omsättningsökningen hänför sig till ökad försäljningsvolym på bolagets varumärken.

Storbritannien fortsatt viktig marknad

På den brittiska marknaden, som är bolagets viktigaste exportmarknad, marknadsförs under varumärket Kopparberg cider-, sprit-och alkoholfria produkter. Här har den viktiga fatförsäljning till pub och restauranger fortsatt sin positiva utveckling och visar en försäljningsökning på 15 procent mot föregående period. Även bolagets alkoholfria cider fortsätter att växa och här är ökningen 12 procent mot föregående period.

I övriga exportländer som till exempel Irland, Spanien, inklusive Kanarieöarna, Grekland och Cypern fortsätter bolaget planenligt att stärka sina varumärken.

På den svenska marknaden fortsätter bolaget att öka sin försäljning. På Systembolaget har bolaget under perioden ökat sin försäljning med 6 procent jämfört med föregående period. Inom cidersegmentet innehas topplaceringarna av Kopparberg Päroncider och Kopparberg Äpplecider. Inom ölsegmentet fortsätter bolagets varumärken Sofiero Original, Höga Kusten och Fagerhult att hålla sina positioner.

Inom Horeca (hotell, restaurang och catering) fortsätter bolagets framgångar.

”Resultatförbättringen härrör sig bland annat till att vi har stegvis börjat höja våra priser”, kommenterar VD Peter Bronsman i delårsrapporten och syftar på att ebita och rörelseresultatet steg. Resultatet före skatt sjönk däremot till följd av ett betydligt sämre finansnetto där även valutakursdifferenser ingår.

Kopparbergs, Mkr Q3-2023 Q3-2022 Förändring
Nettoomsättning 628,2 592,8 6,0%
EBITA 93,1 86,9 7,1%
EBITA-marginal 14,8% 14,7%
Rörelseresultat 75,5 69,1 9,3%
Rörelsemarginal 12,0% 11,7%
Resultat före skatt 50,5 65,5 -22,9%
Nettoresultat 41,3 54,8 -24,6%
Resultat per aktie, kronor 2,00 2,66 -24,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets