Krömika: Bonniers ohämmade cross promotion
Vore Bonniers börsnoterat skulle jag köpa aktier idag. Bonniersfären använder sina starka redaktioner för att marknadsföra varandra sinsemellan. Det är svårslaget och det kommer företaget att tjäna en massa pengar på.
Få svenskar har idag på morgonen kunnat undgå att få veta att Expressen har bytt typsnitt. Sedan har chefredaktören fått upprepa att tidningen ska arbeta under parollen Schysst. Och som bonusinformation har man slängt in att Expressen har en väldigt, väldigt bra redaktion.
Samma dag som Expressen startar en annonskampanj för sin nya layout så är draghjälpen i de övriga stora Bonniermedierna öron- och ögonbedövande.
På DN Debatt får Expressens chefredaktör Joachim Berner berätta om att tidningens redaktion är fenomenal och att tidningen är Schysst, en upprepning av vad Berner sagt tidigare. Sedan radar chefredaktören upp tio reklamklyschor om vad tidningen står för.
I ett stycke mot slutet av texten står det att morgonpressen måste se upp med att inte bli elittidningar. Det använder DNs debattredaktör som rubrik och alibi för att sätta in texten på Sveriges viktigaste opinionsbildande redaktionella utrymme.
Den typen av reklam skulle inget annat företag eller icke Bonnier-ägt media få göra på DN Debatt.
Jag läser nu på Vision.se att DNs chefredaktör Hans Bergström idag inte tycker att Berners artikel borde ha publicerats då den är för reklamig. Om inte chefredaktören bestämmer vad som står i DN, vem är det då som gör det?
På sidan 3 i DN, alltså sidan före Debatt, finns en stor softad närbild av Expressens chefredaktör i en annons. Annonsen har Expressen köpt med koncernens interna rabatt som ges generellt för att uppmuntra cross promotion inom Bonnier.
På Bonnier-ägda TV4:s morgonnyheter visades denna sommarmorgon ett tre minuters inslag om Expressens reklamslogan Schysst. Chefredaktören fick säga att tidningen är ”öh, schysst, decent liksom”. Sedan uttalar sig fyra vanliga människor på gatan om att Expressen ser mycket bra ut med mer färgbilder och sånt.
Det är osannolikt att TV4, Sveriges största TV-kanal, hade gjort det inslaget om det var Schibsted-ägda Aftonbladet som bytt typsnitt och satt in mer färgbilder i tidningen. (Men det tror jag ingen på Nyheternas redaktion håller med mig om).
Igår sen eftermiddag läckte Expressens hemliga reklamkampanj, annonserna med softade bilder på Berner och gratisutdelning av tidningen, ut i Bonnier-ägda medie- och reklamtidningen Resumé.
Idag på morgonen kan jag även läsa en notis om Expressens nya layout i Bonnier-ägda näringslivstidningen Dagens Industri.
Sammanfattningsvis är det bara att gratulera Bonnierkoncernen till fruktansvärt framgångsrik marknadsföring. Och, som sagt, Jan Stenbeck och norska Schibsted borde darra. Möjligheterna till cross promotion är oändliga inom Bonniers som dominerar svenska medier.
Mitt tips är att vi snart kommer att kunna läsa om Joachim Berners sexliv i halvtid av den stora omgörningen av Expressen i Bonniertidningen Amelia (Sveriges största kvinnotidning). Och så blir det ett tyngre reportage av Ulrika Knutsson om Berner som framgångsnarkoman med kulturintresse i Bonniers Månadsjournalen.
Denna marknadsföringstriumf svärtas bara av en sak. Det är inte schysst mot vanliga svenskar att utnyttja viktig redaktionell plats för att försöka tjäna pengar på Expressen igen. Det devalverar journalistiken, gör den mindre viktig. Så som en ytterligare punkt i Expressens programförklaring lägger jag därför till:
11. Expressen tycker inte att journalistik är helig.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.