Livsstilsfonden Lucy ökade drygt 6% i oktober

Fonden Lucy Global Fund A, med inriktning mot livsstilsbolag, steg 6,37% i oktober, vilket var bättre än fondens jämförelseindex som steg 5,86%. Lululemon var ett av månadens bästa innehav, Prada ett av de sämre.
Livsstilsfonden Lucy ökade drygt 6% i oktober - Hermes-Spring-Summer-2021-Campaign-4

Enligt fondförvaltarna Therese Nyrén och Kim Hansson har kvartalsrapporterna visat på god omsättningstillväxt och resultat som varit i linje med förväntningarna. Prognoserna för helåret blev dock en besvikelse i vissa fall.

Under månaden var de främsta positiva bidragsgivarna till fonden Capri Holdings, Brunello Cucinelli och Lululemon Athletica.

“Capri Holdings Ltd, redovisade i sin rapport för septemberkvartalet en fortsatt stark marknad i Nordamerika, förbättring i Sydostasien och Japan samt en överraskande god försäljning i Europa, mycket tack vara amerikanska turister. I Kina, däremot, minskade omsättningen med 40%. Jämfört med samma period 2021. Capri har under kvartalet höjt priser för att lyfta varumärken. Företagsledningen betonar de egna varumärkenas styrka och avser att fortsätta höja priser inför vår- och sommarkollektionerna 2023”, skriver förvaltarna.

I den negativa vågskålen fanns positionerna i Swedencare, VF Corp och Prada.

“Prada SpA redovisade för årets första halva volym- och prisökningar samt rekordhög bruttomarginal. För septemberkvartalet har man ännu ej rapporterat. Lyxkonsumtionen har varit fortsatt stark i både USA och Europa, delvis tack vare turisternas återkomst. Lyxbolagen kan höja sina priser och inträdesbarriärerna är höga. Utvecklingen för USA-dollarn har gjort att prisgapet mellan Europa och Kina har vidgats och troligen kommer ytterligare prisökningar i Europa för att jämna ut prisskillnaderna”, förklarar förvaltarna.

Under månaden har fonden sålt innehavet i Movado samtidigt som man gjort mindre köp i Microsoft och Swedencare. Fonden köpte även in sig i ett nytt innehav, hälso- och skönhetsbolaget Matas.

Bland övriga innehav i fonden finns Hermes, Kering, L’Oreal, Apple, Moncler och Nike.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.