L’Oréals försäljning bättre än väntat

Kosmetik- och hudvårdskoncernen L'Oréal överträffar försäljningsförväntningarna för det första kvartalet.
L’Oréals försäljning bättre än väntat - Loreal Kendall Jenner L’Oréal
Foto: L'Oréal

Bolagets jämförbara försäljning steg 9,4 procent, vilket var högre än väntade 6,1 procent enligt analytikerna, skriver Reuters.

Den totala försäljningen var upp 6,1 procent till 11,24 miljarder euro.

Bolaget sålde särskilt starkt i Europa och Nordamerika där man noterades för ökningar på över 12 procent på båda marknader.

Det som tyngde försäljningen var Nordasien, vilket inkluderar Kina. Utfallet blev -1,1 procent och beror på en ofördelaktig jämförelsebas inom privatresor (Travel Retail) och en trög marknadstillväxt på det kinesiska fastlandet.

Enligt investmentbanken Jefferies påverkades försäljningen inom Travel Retail också av Pekings tillslag mot återförsäljare av utländska konsumentprodukter, så kallade “daigou”.

L’Oréal dominerar den kinesiska lyxskönhetsmarknaden med en marknadsandel på 34 procent. Tillväxten i Kina landade på 6,2 procent under första kvartalet.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.