Monark Stiga trampar luft
Under Salvatore Grimaldis ledning har Monark Stiga inte vilat påhanen. Bolagets cykelverksamhet har i snabb takt förvandlatsfrån en liten lokal angelägenhet med cykelmärken som Monark ochCrescent till en av världens ledande cykeltillverkare med fleraprestigemärken i sitt stall.
I samband med köpet av det italienska prestigemärket Bianchivåren 1997 flockades placerarna kring Monark Stiga ochaktiekursen dubblades till 84 kronor. Därefter har det dock mestrullat utför. Att det inte är riskfritt att växa via förvärvvisar sig genom att det både gått trögare än beräknat och kostatmer pengar att införliva de senaste årens alla förvärv med denursprungliga cykelverksamheten.
TUFF MARKNADDärutöver har cykelmarknaden utvecklats svagt de senaste årenmed ökad konkurrens och prispress från lågkostnadsländer i Asien,framför allt Taiwan. Den strafftull som sedan någon månadtillbaka påförs den taiwanesiska importen till Europa ser ut attbli ett slag i luften. Importvolymen från de två störstataiwanesiska konkurrenterna beläggs nämligen bara med 2,5procents strafftull. Branschen hade förväntat sig avsevärt högrestrafftullar. En fragmenterad cykelmarknad med stagnerandeefterfrågan och svag lönsamhet har gjort det möjligt att köpaupp europeiska cykelföretag till överkomliga priser. Genom attsamordna de köpta enheterna med Monark Stigas befintligacykelverksamhet ska stordriftsfördelar inom tillverkning, inköpoch produktutveckling kunna plockas fram. Cykelns olika delar ochkomponenter köps från underleverantörer i såväl Japan och övrigaAsien som i Europa. De egna fabrikerna blir därmed renasammansättningsfabriker. Strategiskt viktiga bitar som varumärke,produktutveckling, design och marknadsföring behåller man dockkontrollen över. Hittills har emellertid inte synergiernarealiserats i den takt som man räknat med. Beroende på traditioni branschen betalar återförsäljarna, framför allt de nordiskaoch tyska, flera månader i efterskott. Genom att snabba uppbetalningsrutinerna, reducera kapitalbindningen i kundfordringar,bör det finnas pengar att tjäna.
SVAG KURSUTVECKLINGMonark Stiga är inte bara cyklar utan även trädgårdsprodukter(gräsklippare, kompostsystem, avfallskvarnar etc.) under namnetStiga. Affärsområdet svarar för 30 procent av omsättningen.Stiga skördar nu frukterna av de senaste årens produktutvecklingoch marknadsinvesteringar. Verksamheten rullar betydligt bättreän cyklarna och genererade under första halvåret 1998 hela 60procent av koncernens rörelseresultat på 172 mkr. Försäljningenav cyklar, gräsklippare och motorcyklar är starkt koncentreradtill första halvåret och beroende av vädret. I år har en kalloch regnig vår i stora delar av Europa påverkatcykelförsäljningen negativt medan försäljningen av gräsklipparnagynnats av vädret. En rörelsemarginal på 4,2 procent icykeldelen är alldeles för magert med tanke på att merparten avförsäljningen och mer än hela årsvinsten normalt genereras underdet första halvåret.
NÄSTA ÅRS PRISNIVÅ AVGÖRS SNARTDessutom blir integrationen av Bianchi dyrare än beräknat ochbelastar därmed 1998 års helårsresultat. I halvårsrapportenräknade Monark Stiga med ett något högre resultat än 1997. Nästaårs prisnivåer på cyklar kommer att avgöras under de närmasteveckorna. I dagsläget är det lite oklart ifall de asiatiskatillverkarna sänker sina priser till följd av valutafallen.Placerarna vill nog ha klara indikationer på att såvälBianchiförvärvet är på plats som att cykelförsäljningen påkontinenten åter börjar stiga innan man börjar handla uppaktiekursen från dagens nivå runt 45-50 kr.
SVAG VINSTUTVECKLINGMonark Stiga, helår helår helår helår 6 mån helår helårmkr 1994 1995 1996 1)1997 1998 2) 1998p 1999pOmsättning 1844 1844 3233 3478 2318 3580 3725Resultat föreskatt 74,5 101 -31,5 71 140 73 117Vinstmarginal, % 4 5,4 -1 2,1 6 2 3,1Vinst peraktie, kr 2,40 2,90 -2,35 2,15 – 1,95 3,10P/e – – – – – 23 14,5Noter:1) Pro forma, Cycleurope France ingår hela året.
2) Stark säsongeffekt. Större delen av försäljningsintäkternainfaller under årets första 6 månader och mer än hela vinstentjänas in.
Siffrorna är beräknade på en kurs på 45 kr.
BILDTEXT: I snabb takt har Monark Stiga utvecklats från en lokalangelägenhet till en av världens ledande cykeltillverkare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.