Nätverksbolagens balansakt

Aktiemarknaden har tagit nätverksföretagen till sitt hjärta. Men framgångarna är inte självklara.

De heta svenska nätverksföretagen Effnet, Dynarc, Net Insight och Switchcore, har återigen toppat vinnarlistorna på aktiemarknaden. Förra veckan kom ett antal besked som höjde temperaturen i sektorn. De här företagen är intimt förknippade med varandra i aktieägarnas ögon, vilket gör att kurserna ofta rör sig tillsammans.

Net Insight börsstoppades och det ryktades om bud på bolaget eller en större order. Bolaget meddelade i stället att det tar in 230 färska miljoner från Fjärde AP-fonden, SPP och Zenit, för att öka expansionstakten. Ökat intresse från potentiella kunder gör att bolaget vill växa snabbare.

Gemensamma öden

Beskedet fick också DTM-kollegan Dynarc, som handlas inofficiellt hos Hagströmer & Qviberg att stiga. Net Insights och Dynarcs öden är starkt sammanflätade eftersom de försöker få DTM (Dynamic synchronous Transfer Mode) till en etablerad och erkänd standard.

Switchcore, som utvecklar datachip för dataväxlar, drogs också med i uppgången. Switchcore har också lämnat positiva nyheter. Nyligen höjde Switchcore beloppet i en förestående nyemission och vill nu dra in 250 miljoner kronor. Höjningen motiveras av bolaget med bra respons från kundtester som genomförts sedan i höstas, vilket ger förutsättningar för en högre tillväxttakt. Switchcore planerar att lansera sitt chip för standarden Gigabit Ethernet under andra kvartalet i år.

Effnet fick igenom det svenska patentet för sin brandvägg. Det är ett positivt besked, eftersom det också ökar möjligheten att få patent på andra marknader. Bolaget har tagit fram en matematisk algoritm som effektiviserar bearbetningen av data i routers och brandväggar.

Allt verkar således vara frid och fröjd. Aktieägarna är nöjda efter det senaste årets jättelyft på börsen och bolagen ser ökat intresse för sina produkter. Men trots lovande produkter och höga börsvärden är framgångarna inte på långa vägar kassaskåpssäkra.

Förhoppningarna på dessa bolag är höga och än så länge rör det sig bara om just förhoppningar. Gemensamt för alla dessa företag är att de än så länge nästan helt saknar intäkter. Satsningarna kostar dock pengar, vilket dock inte är något problem just nu. Kapitalmarknaden skottar villigt in mer pengar i bolagen eftersom placerarna ser till de potentiella intäkterna som förhoppningsvis väntar runt hörnet.

Framgångar behövs

Men det gäller att bolagen levererar framgångar ganska snart. Det troliga är att de bara har något år på sig innan marknadens tålamod tar slut. Då gäller det att redan ha lyckats, annars kan det gå snabbt utför.

Också den tekniska utvecklingen går fort och nya genombrott och nya innovationer kommer hela tiden. Det gör att produkterna har en ganska begränsad livslängd och det gäller därför att relativt fort få genomslag på marknaden.

Det finns vid det här laget gott om exempel på företag som har haft bra produkter på lovande marknader. Företag som Sintercast, Array Printers och Pricer är exempel på sådana företag som fortfarande väntar på sina genombrott.

Ändring krävs

Kanske är det Net Insight och Dynarc som har den tuffaste uppgiften framför sig. Trots att de båda satsar på DTM har de olika syn på DTM-protokollets framtid och företagens produkter är inte kompatibla med varandra. De försöker jämka ihop sig med målet att komma överens om en standard och få helt kompatibla produkter. Om DTM ska få något genomslag så skulle de båda bolagen behöva dra åt samma håll, annars riskerar DTM att förpassas till historiens skräphög av lovande tekniker som det aldrig blev något av.

Ett viktigt skäl till att Net Insights VD Bengt Ohlsson tror på ett genombrott för DTM är att bolaget har fått ner hela DTM-kärnan på ett chip, vilket ger DTM fördelar när det gäller förhållandet pris/prestanda. Chipet är i princip klart för produktion hos japanska Toshiba, enligt Ohlsson.

Försprång håller

Effnets och Switchcores produkter är inte lika känsliga i det avseendet eftersom de följer redan etablerade standarder. Men de är istället beroende av att deras produkter har bäst förhållande mellan pris och prestanda. I dagsläget har de ett sådant försprång, men hur länge de klarar att behålla det är naturligtvis osäkert.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.