Detaljhandel
Nordea: Hushållen viktig tillväxtdrivare
Under januari till november har försäljningen ökat med 3,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
“Sammantaget har hushållens konsumtion visat god tillväxt under de senaste två åren och mycket antyder att hushållen kommer fortsätta att vara en viktig tillväxtdrivare framöver.” Det kommenterar Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, på måndagen.
Den svenska detaljhandeln steg med 4,5 procent på årsbasis i november i fasta kalenderkorrigerade priser. Enligt SIX News analytikerenkät väntades en uppgång på 3,5 procent. Spannet i förväntningarna sträckte sig mellan +2,7 och +5,6 procent med en median på +3,1 procent.
“Det som bådar gott inför årets mest hektiska försäljningsperiod är att både hushållen och handlarna är mer optimistiska om framtiden. I år fick dessutom rea-dagen Black Friday fäste i Sverige och drog igång julhandeln för några branscher i slutet av november. HUI:s prognos för julhandeln är en tillväxt om 2,5 procent”, kommenterade HUI Research.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.