Nordea stäms av kund efter swish-bedrägeri

Konsumentombudsmannen stämmer Nordea och företräder en bankkund som blev lurad att swisha över en stor summa till telefonbedragare.
Nordea stäms av kund efter swish-bedrägeri - Swish
Foto: Caisa Rasmussen / TT

Syftet med stämningen ”är att få ytterligare domstolspraxis på området än det som redan finns”, står det i ett pressmeddelande. Målet är med andra ord att få till en ändring där banker ska ersätta kunderna för förlusten.

I detta fall handlar det om en person från Vällingby som lurades på 100 000 kronor av vad han uppger var pålästa bedragare.

”Den som ringer upp är ju oerhört påläst och vet vilka rutiner bankerna har, de har tränat mycket på det – och lyckas också”, säger den drabbade till Sveriges Radio.

Då personen swishade en betydligt större summa än vad han vanligtvis gör, borde banken enligt KO ha förstått att han var på väg att bli lurad och stoppat transaktionen.

Svenska Bankföreningen delar inte åsikten.

”Har man gjort transaktionerna själv så får man ingen ersättning. Det vi ska jobba för är ju att att stävja bedrägerierna och vi på bankföreningen har ställt ett antal förslag på den här punkten som kommer duka av det smörgåsbord som finns för bedragare i dag”, säger Hans Lindberg, VD på Svenska Bankföreningen.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.