Norwegian får påhälsning av 30 fackpampar

Över 30 fackföreningstoppar från USA och Europa landar i dag i Oslo för att försöka hindra det norska lågprisflygbolaget Norwegian från att få flyga med utländsk personal.

– Det här är en mycket viktig fråga eftersom det handlar om rättigheter i luften, säger Lee Moak, ordförande i det amerikanska pilotförbundet ALPA, till Dagens Näringsliv.

Han är en av de drygt 30 fackföreningstoppar som i dag anlänt till Oslo för att försöka stoppa Norwegian från att få använda utländsk personal på sina långdistansflygningar. Bland övriga deltagare märks representanter från världens största lågprisflygbolag Southwest Airlines och europeiska pilotföreningar.

I Oslo ska delegationen träffa statssekreteraren John-Ragnar Aarset (H), norska fackföreningar och den amerikanska ambassadören George James Tsunis.

Inom kort ska de amerikanska myndigheterna besluta om Norwegian ska få flyga i USA med asiatisk kabinpersonal och piloter med kontrakt i Singapore, vilket är något de amerikanska fackföreningarna vill sätta stopp för.

I en nära framtid väntas också de irländska myndigheterna ta beslut om Norwegian Air International ska få irländskt flygtillstånd.

– Kritiken och påståendena som amerikanerna kommer med handlar om att de inte vill ha konkurrens över Atlanten, säger Norwegians kommunikationschef Anne-Sissel Skånvik till Dagens Näringsliv.

Att Norwegian vill använda utländsk personal på sina långdistansflygningar har länge varit en het potatis i Norge.

Den norska regeringen har redan för drygt ett år sedan sagt nej till en lagändring för att gå Norwegian till mötes.

– Givet osäkerheten som finns önskar vi inte att Norge ska gå först med något som kan innebära att norska löne- och arbetsvillkor sätts på spel, har arbetsministern Anniken Huitfeldt sagt till E24.

Sammanlagt har Norwegian i dagsläget fem baser med kabinpersonal utanför de skandinaviska länderna: tre i Spanien, en i England och en i Finland.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.