Norwegian klagar hos EU-kommissionen

Norwegian har gjort en formell anmälan om orättvis särbehandling till EU-kommissionen och EFTA:s övervakningsorgan ESA, enligt ett pressmeddelande.

Anmälan avser att SAS särbehandlas genom att ha ett samskandinaviskt driftstillstånd som Norwegian inte får tillgång till.

Skulle Norwegian få ett likadant avtal skulle bolaget få trafikrättigheter i EU, vilket skulle öppna för nya rutter. Därutöver skulle det bli lättare att använda besättningar omväxlande i alla de tre skandinaviska länderna.

SAS avtal har kritiserats av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA, uppger Norwegian. Enligt EASA är SAS avtal inte förenligt med regelverket som säger att flygbolag ska vara registrerat i det land där huvudkontoret finns.

Myndigheterna har i sina avvisanden av Norwegians ansökningar pekat på att SAS-samarbetet är ”historiskt betingat” och en följd av det skandinaviska luftfartssamarbetet som regeringarna i Norge, Danmark och Sverige har beslutat om.

”Det förefaller enligt myndigheternas bedömning vara vare sig ändamålsenligt eller eftersträvansvärt att understödja en ny särlösning i likhet med den SAS har eftersom det är högst tveksamt huruvida omvärlden kommer att acceptera ett nytt skandinaviskt flygföretag”, har det hetat enligt Norwegian.

 

 

nullnull



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.