Notan för IPO-hysterin 2021 – 3,5 miljarder

Trots pandemi sköljde en IPO-våg över Sverige förra året. Mer än hälften av det börsvärde som noterats de senaste fem åren skedde under 2021 – och därtill blev det också rekordhöga emissionskostnader.
Notan för IPO-hysterin 2021 – 3,5 miljarder - ipo pengar
Foto: TT
Volvo Cars noteras
Volvo Cars VD Håkan Samuelsson ringer i klockan vid noteringen. Geelys VD Sheng Yue Gui deltog via direktlänk. Foto: Caroline Le Ridou

Sedan starten på 2017 tills idag, drygt fem år, har det skett 415 börsintroduktioner i Sverige eller riktade till svenska investerare. I detta inkluderas vissa noteringar i Danmark, Norge och Finland. Affärsvärlden har under dessa år samlat på sig unik data genom verktyget IPO-guiden, där varje notering granskas i sömmarna.

Sedan 2017 har det noterats bolag värt 1 040 miljarder kronor  (räknat i börsvärde vid notering). Totalt placerades aktier för 226 miljarder kronor på börserna vid noteringstillfället. Av dessa var 106 miljarder ”nya pengar” i form av nyemissioner. Resten såldes av existerande ägare.

Förra året, 2021, formligen exploderade aktiviteten med 145 IPO:s och börsvärdet av noteringarna stod för mer än hälften av den totala volymen sedan 2017. Volvo Cars, Autostore och Storskogen var giganterna under 2021 som främst drog upp siffrorna. År 2022 också inletts med 12 noteringar värda sammanlagt 80 miljarder. Den i särklass största noteringen var norska Vår Energi. I Sverige har annars hittills bara varit noteringar av det mindre formatet.

Affärsvärldens kartläggning av noteringsfrosseriet visar också hur mycket kalaset kostat att genomföra. Kostnaderna för nynoteringarna uppgår till totalt 7 miljarder sedan Affärsvärlden börjat granska IPO:erna i Sverige, 2017. Enbart i 2021 uppgick summan till hisnande 3,5 miljarder.

Emissionskostnaderna på dryga 7 miljarder innebär arvoden på i genomsnitt 3,1% av det totala värdet på de aktier som erbjuds. Priset är dock hårt knutet till storleken på IPO:n. De dyraste noteringarna ligger på omkring 30% av värdet på erbjudandet men gäller då ofta väldigt små emissioner. Bland bjässarna handlar det om några procent.

Bolag Första handelsdag Emissionkostnad*
Aros Bostad 2018-11-19 30,6%
Prolight 2017-03-31 27,0%
Seafire 2017-11-16 25,5%
Ranplan 2018-06-28 24,2%
Netmore 2017-07-14 24,2%
Hubbster** 2022-03-02 22,8%
News55 2017-07-21 22,5%
Bublar 2017-11-06 21,3%
Nexar Group 2017-05-18 20,8%
Cloudrepublic 2017-05-12 20,0%
*Emissionkostnad som procent av totala erbjudandet
**Första handelsdag 2 mars, 2022

Rådgivarnas del av kakan

I emissionskostnaden ingår bland annat marknadsföring, arbete för jurister och en del administrativa avgifter. Men den allra största delen tillfaller rådgivarna.

Aktiviteten för noteringar märks också i investmentbankernas resultaträkningar. 2021 var ett nytt rekordår för specialister som Carnegie, ABG och Pareto. Året innan, 2020, lades många noteringar på is men investmentbankerna fick i stället fullt upp med rekordmånga riktade emissioner, något som inte ingår i IPO-databasen.

Marginalmässigt är sannolikt riktade emissioner mer lönsamma än IPO:er för investmentbanker då de kräver betydligt mindre arbete. Noteringar är dock hett eftertraktade dels för att de är lönsamma, dels för att det är ett sätt att skapa en långsiktig relation som ofta leder till fler transaktioner senare som riktade emissioner. Det är också ett sätt att hålla organisationen sysselsatt.

De allra flesta noteringarna är små, 65% av erbjudandena är på 100 miljoner kronor eller mindre. Den största noteringen under perioden är Volvo Cars vad gäller storleken på erbjudandet och Traton vad gäller börsvärdet vid noteringen.

EQT finns med bland topp 10 i båda kategorierna men är idag det i särklass mest värdefulla bolaget med ett börsvärde på 312 miljarder, mer än Traton och Volvo Cars tillsammans.

IPO-Guiden

Tabeller, diagram och text bygger på bearbetad data från Affärsvärlden IPO-Guiden. Det är en unik databas över noteringar i Sverige som sträcker sig tillbaka till 2017. IPO-Guiden utvärderar varje notering genom en konsekvent metodik.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.