Nu e det jul igen

Nu är e-handeln uppe i 0,7 procent av den totaladetaljhandeln...

E-handlarna har stora förhoppningar på årets julkommers. Det harpratats om det stora genombrottet, men ännu är det en mycketblygsam del av julhandeln som sker elektroniskt.Ändå pratar flera internetbolag redan om succé. Att slippaträngas bland alla andra som desperat letar efter klappar kanvara en anledning så god som någon att handla elektroniskt.Internetbokhandeln Bokus försäljning har ökat med 50 procent idecember, jämfört med samma månad förra året. Ävenco-shoppingsajten Letsbuyit, internetvaruhuset Toga.com ochskivsajten Boxman uppger att de har haft glada dagar.Leknet, som säljer leksaker, räknar med en julomsättning som ärtio gånger större än förra årets. E-handeln får också skjutsuppåt av att det nu inte bara är pionjärerna som finns på nätet,utan också jättar som t ex Hennes & Mauritz och Toys R Us.

Men tillväxten kommer alltså från en låg nivå, och det ärnaturligt att nystartade verksamheter växer snabbt. Fortfarandestår shopping på nätet för en liten del av hela handeln ijuletid. Den beräknas omsätta nästan 300 miljoner kronor, attjämföra med den totala julhandeln på 37,3 miljarder kronor idecember, enligt Handelns Utredningsinstitut. Rekordhandeln tilltrots är det alltså inga stora summor det rör sig om.Enligt undersökningsföretaget Jupiter Communications, kommermajoriteten av de som brukar handla på internet i USA, att göramindre än 10 procent av sin holiday shopping på internet i år,vilket motsvarar sex miljarder dollar.Det är inte första gången man pratar om succé. Redan förra årettrodde många att e-handeln stod inför sitt stora genombrott. Såblev det inte. Och det lär knappast bli så den här julen heller.Vi tror inte att det blir en explosion i år heller, säger AndersRingnér, ekonomi-chef på Bokus. Det tar lite längre tid.

Ung handel

Den elektroniska handeln är alltså fortfarande inne i ett tidigtskede. Enligt konsultföretaget Boston Consulting Group ståre-handeln för 0,7 procent av den totala detaljhandeln i Sverigeoch Handelns utredningsinstitut spår att e-handeln nästa årkommer att svara för närmare 2 procent.Flera saker krävs för att e-handeln ska ta verklig fart, både ijuletid och resten av året.Till stor del handlar det om att konsumenterna ska få förtroendeför näthandeln och betalningssäkerheten, nya köpmönster ochändrade beteenden, men också – givetvis – om internetsspridning.

Ett argument för att handla på nätet har varit att det ärbilligare än att handla i vanliga affärer. En rapport frånHandelns utredningsinstitut slår hål på denna myt ochkonstaterar att det i så gott som alla fall tvärtom blir dyrare,genom att fraktkostnaden tillkommer och priserna inte harpressats så mycket. Dessutom kan köptryggheten upplevas somsämre för konsumenten. Stefan Fölster, VD på Handelnsutredningsinstitut spår att det dröjer tills nästa tekniksprånginnan e-handeln verkligen slår igenom och står för cirka 20 till30 procent av den totala detaljhandeln.Det kommer när man slipper titta på en skjorta i tumstorlek ochmed fel färg, när skjortan blir i större storlek, och kanprojiceras på väggen samtidigt som man pratar med en virtuellförsäljare, säger Stefan Fölster. Det handlar om 10 till 15 år.

I tid?

Det är självklart viktigt för internetbolagen att få volymer iårets julhandel. Och att e-handelsföretagen bevisar att de kanleverera varor i tid. Årets julhandel i Sverige kommer att ge enindikation på vilken möjlighet e-handeln har, även om det inte handlar omatt vinna eller försvinna, säger Tomas Lindén e-handelsansvarig på BostonConsulting Group. Om julhandeln misslyckas ger det en knäck iförtroendet för internetbolagen. Förtroendet är alltså viktigtför att tillväxtkurvan ska fortsätta rusa uppåt. Om bolagen intelyckas leverera kan tillväxten få sig ett avbräck. Inte minstgäller det möjligheten för bolagen att ta in riskkapital.Vilka blir då vinnare respektive förlorare på e-handeln? Företagsom tidigare bedrivit postorder, borde rimligtvis ha det lättareatt ta större andelar jämfört med de bolag som börjat frånscratch.

Utslagning

Förväntningarna är högt ställda. Bokus spår t.ex. atte-handeln inom två år kommer att stå för 10 procent avbokmarknaden i Norden.Men än så länge går så gott som alla e-handelsbolag med förlust,och räknar med att göra det i åtminstone ett par tre årframöver. Flera bolag kan komma att slås ut.De e-handelsbolag som öppnat utan att ha finansiell uthållighethar en orealistisk världsbild och förtjänar inte att överleva,säger Stefan Fölster. Visserligen har de som börjat tidigt haftett gynnat läge, men nu träder de stora kedjorna in, som tillexempel Hennes & Mauritz som har billigare marknadsföring i ochmed att varumärket är inarbetat, stora volymer, och enköptrygghet, där man kan lämna tillbaka varan i en fysisk affär.Och den som i sista minuten brukar rusa ut för att köpa enjulslips eller en CD, lär även i fortsättningen få hålla tillgodo medvanliga affärer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF