Ny strategi för Stockmann

Finska detaljhandelsbolaget Stockmann meddelar att de genomfört de första åtgärderna i en ny strategi som bolaget började arbeta med tidigare i år.

Bland annat innebär den nya strategin att bolaget ska reducera eller dra sig tillbaka från sina verksamheter Hobby Hall, Stockmann Beauty och Seppälä. Lindex kommer fortsättningsvis att utvecklas separat, med en egen styrelse.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Syftet med den reviderade strategin är enligt bolaget att förbättra koncernens konkurrenskraft på lång sikt, heter det i pressmeddelandet.

Enligt den nya strategin kommer Stockmannkoncernen att fortsätta att idka detaljhandelsverksamhet via sina egna detaljhandelsvarumärken Stockmann och Lindex, samt genom att erbjuda detaljhandelslokaler för övriga aktörer. Bolagets strategiska mål är att styra både nätbutiker och fysiska butiker i riktning mot att bli bekväma och inspirerande shoppingställen. Samtidigt meddelar bolaget att de gradvis kommer att reducera eller dra sig tillbaka från sina övriga verksamheter; Hobby Hall, Stockmann Beauty och Seppälä.

“Stockmanns styrelse har fattat ett strategiskt beslut om att fokusera på koncernens kärnverksamheter, Stockmann Retail, Real Estate och Lindex. Vi har också extensivt lyssnat på våra kunder hur vi skall vidareutveckla dessa verksamheter. Nu överflyttas ansvaret till den operativa ledningen att åstadkomma en helomvändning och återfå kunden i fokus för verksamheten,” säger Per Thelin, Stockmanns vd.

För Lindex uppges att de strategiska målet är att uppnå en stabil tillväxt genom öppnande av nya butiker både på existerande och nya marknader.

“För tillfället har Lindex verksamhet i 16 länder, och på våren 2015 öppnas Lindex första butik i London i Storbritannien. Möjligheterna att expandera till Kina undersöks fortsättningsvis. Lindex kommer att utvecklas separat, under ledning av en egen styrelse, men som en del av Stockmannkoncernen”, skriver bolaget i pressmeddelande.

Vidare uppger bolaget att Seppäläs verksamheter kommer att reduceras, och kvar hålls endast de bäst presterande butikerna i Finland och Estland.

“Samarbetsförhandlingarna med personalen har avslutats. Personalminskningen i Seppäläs huvudkontor och lager uppgår högst till 70 personer. Beslut om butiksstängningar och deras personalinverkan i Finland görs innan utgången av januari. I Estland kommer de nuvarande butikerna att fortsätta sin verksamhet, men samtliga butiker i Lettland och Litauen kommer att stängas under år 2015.”

Strategin kommer att vidare preciseras under första halvåret 2015, och åtgärder för att implementera strategin trappas upp.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.