Nya Cloetta en munsbit
Dåligt och dyrt – men det enda som återstod att göra. Ungefär så kan godisgruppen Cloetta Fazers uppdelning beskrivas.
Sammanslagningen 1999 brukar beskrivas som ett verk av dåvarande Fazer –vd:n, den nuvarande SAS-chefen Mats Jansson. Fusionen beskrevs inledningsvis som lyckad. Projektet som då beskrevs som en “merger between equals” gav enligt uppgifter från kapitalmarknadsdagar och pressmeddelanden från tiden när det begav sig synergieffekter väl över målet på 75 miljoner kronor.
När stridigheterna mellan de finländska och svenska storägarna efter några år kom i öppen dager visade det sig ändå att fusionen kommit att ingå i den majoritet av sammanslagningar som misslyckas.
Så när ägarna nu för ovanlighetens skull drar konsekvenserna av sitt misslyckande och bolaget nu åter styckas upp i en komplicerad flerstegsraket betyder det att nya kostnaden för att dela upp bolaget. Det handlar om allt från dyrare inköpskostnader till ökad administration som är att vänta när Cloetta och Fazer går skilda vägar. Till det ska läggas kostnaderna för den dyra corporate finance-hjälp och extra administration som behövs när projektet att dela upp bolaget ska genomföras under det kommande halvåret.
Den enda siffra som anges i måndagens pressmaterial är förvånansvärt låg och anger att kostnaderna för minskade stordriftsfördelar blir 24 miljoner kronor för nya Cloetta och 25 miljoner kronor för nya Fazer.
Väl genomförd blir av allt att döma Cloettas liv som fristående aktör på den nordiska godismarknaden kort. Bolaget som nu siktar på en separatnotering senast från i januari blir en munsbit för internationella aktörer på godis- och livsmedelsmarknaden.
Två skäl talar för detta.
Dels har de svenska storägarna bakom Cloetta, familjebolaget Malfors (Svenfelt-Trotzig), redan visat en gång att de inte är sena att sälja om det kommer ett strukturellt bud på företaget.
Dessutom blir ett sådant bud inte direkt någon svårsmält sak för internationella jättar som Nestlé eller Kraft General Foods.
Nya Cloetta tar med sig en fjärdedel av godisgruppens försäljning och får en bedömd omsättning (proforma) på 846 miljoner kronor (2007). Rörelseresultatet är magra 33 miljoner kronor men då ingår den nedjustering på 24 miljoner kronor som orsakas av minskade stordriftsfördelar. Baserat på nuvarande Cloetta Fazers börsvärde skulle nya Cloetta därmed kunna värderas till i storleksordningen 1,0 -1,2 miljarder kronor.
Som sagt, en munsbit, för storbolagen i branschen som vill lägga under sig varumärken som Kexchoklad. Center, Polly och Plopp.
Nya Cloetta blir därmed en liten skugga av det Cloetta som gick in i fusionen 1999. Då var omsättningen mer än tre gånger så stor som i dag. 1999, den sista året före fusionen, omsatte Cloetta, efter uppköpet av den svenska konkurrenten Candelia, knappt tre miljarder kronor och vinsten efter finansiella poster landade på 124 miljoner kronor. Börsvärdet mot slutet av 1999 låg på cirka 1,7 miljarder kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.