Nytt rekord för elbilar

Mer än var femte bil som såldes under april månad var en elbil. ”Vi har aldrig tidigare sett sådana nivåer”, säger Bertil Abrahamsson, VD för analysföretaget Vroom som följer bilbranschen.
LAddstation och Bertil Abrahamsson på analysföretaget Vroom. Bilden är ett montage. Foto: Vroom/Johan Nilsson / TT

Hela 22,6 % av alla bilar som nyregistrerades i Sverige under april månad var en elbil.

”Så hög har den siffran aldrig tidigare varit. Ökningen för april beror på att bonusen som du får när du köper elbil höjdes i april, från 60 000 kronor till 70 000”, säger Bertil Abrahamsson på analysföretaget Vroom som tar fram och analyserar statistik från Transportstyrelsen.

Att aprilsiffran blev så hög hade bilbranschen förutsett. På flera håll höll bilhandlarna på elbilarna då kunderna tjänade 10 000 kronor på att låta bilen registreras i april istället för februari eller mars.

Var tionde bil som sålts i Sverige hittills i år har varit en elbil. Det är också rekordhögt och en volymökning med nästan 50% mot samma period i fjol.

”Det tog lång tid för elbilarna att få fäste men nu har det fullkomligt exploderat. Och det trots att många märken såsom Renault, Nissan, BMW haft flera olika elmodeller på marknaden under många års tid. Men man kan säga att 2020 blev laddhybridens år och 2021 har potential att bli elbilens år”.

Generellt står privatmarknaden för cirka 50% av alla bilar som säljs. En tredjedel är tjänstebilsmarknaden och resterande andel står hyrbilsbolag, taxi, stat och kommun för. I Sverige är det just nu privatmarknaden som ökar mest. Den delen står också för den största volymen på elbilsmarknaden.

De svenska elbilsköparna

Medelåldern för att köpa en ny bil i Sverige är 53 år, men elbilsköparen är något yngre, 50 år.

”Detta gillar inte biltillverkarna, men historiskt har det varit så att ungefär hälften av de som köper en ny bil i Sverige är över 55 år, och en fjärdedel är över 65 år. Det är jättestor övervikt för äldre som köper nya bilar. Sedan har medelåldern sjunkit ganska mycket i takt med att privatleasing vuxit på marknaden”, säger Bertil Abrahamsson.

Det är livscykeln som avgör: att köpa en ny bil är en stor investering och som ung behöver man sitt kapital för andra saker, som bostadsköp.

Av de som köper en ny bil är 64% män och 36% kvinnor. Vad gäller elbilsköparna är andelen män högre än för totalmarknaden. Bland elbilsköparna är 73% är män, och 27% kvinnor.

”Att män köper nya elbilar beror nog på att gruppen män ofta köper större och dyrare bilar. Och elbilar är fortfarande, i de flesta fall, ganska dyra”.

Stora skillnader mellan länen

Trots att var tionde bil av de som säljs är en elbil så skiljer det sig åt kraftigt mellan länen. Högst andel elbilar har Västerbotten med Umeå som största stad. Här står elbilen för drygt 14% av privatmarknaden.

”Just Västerbotten har stuckit ut tidigare år också. I glest befolkade län tjänar man mest på att köra elbil. Har man långt till jobbet, fem till tio mil enkel väg, så har man otroligt mycket bränslekostnader att tjäna om man kör en elbil. Den typen av län borde vara de stora vinnarna, men så är det inte överallt. Det har inte riktigt slagit igenom hur billigt det är att köra elbil”.

Även om Västerbotten ligger i svensktoppen för elbilsförsäljningen är det relevant att se till antalet sålda bilar. Hittills i år har 900 bilar sålts i länet, vilket kan jämföras med exempelvis Stockholm län där drygt 11% av årets totalt 13366 nya bilar på privatmarknaden är en elbil.

Varför finns det så pass stora lokala skillnader ute i landet?

”Det är svårt att säga varför exempelvis Blekinge ligger så lågt men frågan om elbilar kanske blir relevant om man ser på orter med stora aktörer som verkligen satsar på elektrifiering”.

I Västerbotten är exempelvis Skellefteå Kraft långt framme i utbyggnaden av laddinfrastruktur. Där har de också stora projekt inom nya tidens bilar, exempelvis bygget av Northvolts fabrik. I Jämtland ligger de också högre än rikssnittet och där finns Jämtkraft som också har satsat mycket på infrastrukturen.

”Det är kanske lättare att fler hakar på elbilstrenden när man ser att laddstolpar byggs”, säger Bertil Abrahamsson.

Nya modeller ritar om marknaden

Siffrorna ovan handlar alltså om de nya bilar som har sålts i Sverige under 2021, fram till den 25 maj. Om man ser till den totala, redan existerande bilparken i Sverige så är andelen elbilar endast 1,3%.

Av de privatpersoner som redan idag äger en elbil ligger Gotland i topp, följt av Stockholm län. Om man borrar lite till i statistiken och ser till enskilda kommuner så finns högst elbilsandel i välbärgade Stockholmskommuner med Danderyd och Lidingö i topp.

”De som hade stor suv tidigare bytte till en stor Tesla. Det blev en ny statusmarkör. Tesla har spelat en enormt viktig roll för elbilsmarknaden, både globalt och i Sverige. Men det behöver inte vara Tesla som blir vinnare i längden, även om de absolut har banat väg för andra biltillverkare”.

På den svenska marknaden leder elbilsboomen till intåg av helt nya bilmärken som enbart fokuserar på el. Ett känt exempel är Volvo Cars systerbolag Polestar men det kommer också nya märken från Asien, såsom kinesiska Maxus.

”Vad som händer när nya märken kommer in är att hela marknaden sätts ur spel. Men det visar även vart vi är på väg. Inom fem år kommer vi att ha en väsentligt högre andel elbilar. Det kommer finnas ännu fler modeller och inom alla segment. Där är vi inte riktigt nu, men erbjudandet håller på att bli bredare”, säger Bertil Abrahamsson.

Tesla inte längre störst

I Sverige har andelen som köper Tesla sjunkit i takt med att fler tillverkare har kommit in. Tesla är numera omsprungna av Volkswagen. Tesla hade runt 40% marknadsandel när volymerna var små. Men när alla kommer med elbilar blir det mycket svårare för dem att hålla en så hög andel.

Och nu är Tesla inte längre det mest sålda elbilsmärket i Sverige. Skillnaden mellan första och andra plats är stor. Hittills i år är Volkswagen i topp med nästan 25% av elbilsmarknaden, därefter Kia med 13% och Tesla med 12%. I rekordmånaden april var Volkswagens andel ännu högre, nästan 40%, enligt siffror från Vroom/Transportstyrelsen.

Att Volkswagen har blivit så pass stor elbilsaktör beror det på lärdomarna från Dieselgate?

”Ja, utan tvekan. Den skandalen har bäddat för det vi ser nu. Globalt sett har man satsat på elbilar för att rädda sitt rykte. När ett så pass stort märke gör den typen av investering måste alla hänga på. Volkswagen kommer med enormt många elbilsprodukter”.

Tesla ligger dock långt fram jämfört med konkurrenterna vad gäller batteriteknik, likväl säger Abrahamsson:

”De kommer inte kunna vara dominerande på det sätt som de har varit hittills. Men eftersom de har hållit på med det här länge och bara fokuserat på el så är kunskapsnivån hög”.

Mer lönsamt med elbilar

Biltillverkarna kanske gör rekordinvesteringar just nu, men de kan ha igen dessa investeringar på sikt. Att bygga elbilar är, kortfattat, inte lika komplicerat som att tillverka bilar med förbränningsmotorer. Elbilar handlar mer om standardkomponenter som man köper från andra, snarare än att utveckla själv.

”På längre sikt kan lönsamheten i branschen att öka. Visst, först måste man fasa ut det gamla men det är enklare och på sikt också billigare att bygga elbilar”.

Topplista elbilar Sverige april 2021
Bilmärke Procent av marknaden
Volkswagen 39,8
Kia 9,7
Audi 7,4
Polestar 5,8
Nissan 4,8

Flera biltillverkare har redan satt ett datum på när man ska sluta med förbränningsmotorer. Det är tydligt att branschen har bestämt sig, på ett sätt som man inte hade gjort för fem år sedan. Men på flera håll är batterierna fortfarande på gränsen till för små. Räckvidden är för kort i vissa fall och i Sverige måste man fortsätta bygga ut infrastrukturen för att det inte ska bli trängsel när man ska ladda bilarna.

”Mellan Göteborg och Stockholm kan det bli köer till snabbladdarna, vilket man måste bygga bort och bygga ut ordentligt. Early adopters var entusiaster och teknikintresserade. De är ganska pålästa om var man kan ladda. Nästa steg är att laddning även måste fungera för den ointresserade. För nu fylls det på i rask takt. Det behöver byggas ut på alla möjliga ställen, både där bilar står parkerade under längre tid och snabbladdning längs vägarna”.

Laddplatser byggs ut av stora energiföretag som Vattenfall, Eon, Fortum, men även av drivmedelskedjor som OKQ8 som har samarbete med Skellefteå Kraft eller Circle K som samarbetar med Ionity.

Topplista Laddhybrid April 2021

  1. Volvo
  2. Kia
  3. Mercedes-Benz
  4. BMW
  5. Volkswagen

”Sedan har även fastighetsägare ett stort ansvar. Om man äger en galleria måste man investera i en laddningsinfrastruktur. Jag tror det är görbart och dessutom är dessa om- och tillbyggnationer ganska bra subventionerade”.

Men med tanke på att allt ska elektrifieras så är den återkommande frågan om elen och laddningsstolparna räcker till. Ett annat hot mot elbilsbranschen i Sverige är att mycket ännu är drivet av statliga subventioner.

”Och de kanske inte varar hur länge som helst. Det handlar också om tilltro till infrastrukturen: om det upplevs som ett problem med laddning, det behöver inte ens vara så i verkligheten utan det kan vara den allmänna uppfattningen, så kommer man inte att få konsumenterna med sig”.