Oatly förlorar namntvist mot brittiska Pureoaty

Växtbaserade matproducenten Oatly har förlorat en namntvist mot brittiska Glebe Farms varumärke Pureoaty, vars namn Oatley ansett för likt sitt egna. Det rapporterar TT.
Oatly
Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Oatley stämde det mindre brittiska företaget då man ansåg att deras produkt Pureoaty gör varumärkesintrång, då både produktens förpackning och namn anses likna Oatleys för mycket.

Erica Wigge, pr-chef på Oatly, kommenterar att Oatley hade föredragit ett annat utfall, men att beslutet accepteras.

”Vi önskar Glebe Farm all framgång på sin växtbaserade resa”, uppger Wigge.

Glebe Farm har ett bolagsvärde på cirka 60 miljoner kronor, vilket inte ens är en tiotusendel av Oatleys värdering på runt 80 miljarder kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco