Svensk Handel
Ökad framtidstro för butiker
Butikshandlarnas framtidstro förbättrades i januari. Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, steg till 78,2 i januari jämfört med 77,7 i december.
Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.
”Trots en liten ökning ligger framtidstron kvar på låga nivåer. Handlarna är fortsatt pessimistiska, vilket avspeglar den rådande pandemisituationen och regeringens utökade restriktioner i handeln. Att vaccinationsarbetet påbörjats inger däremot hopp och bidrar till att fler kan se en tillvaro bortom krisen”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
E-handlarnas framtidstro försämrades. Framtidsindikatorn sjönk till 120,2 i januari från 122,1 i december.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.