Ökad framtidstro i butikshandeln

Framtidstron i butikshandeln fortsätter att förbättras och stiger för andra månaden i rad under februari. Samtidigt råder motsatsen för e-handeln där optimismen minskar något från höga nivåer, skriver Svensk Handel i senaste handelsbarometern.
Konsumtion
Foto: Isabell Höjman / TT
”Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig”, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.

Framtidsindikatorn för butikshandeln ökar med 7,2 enheter till 85,5. Indexvärde på 100 utgör neutral nivå.

Inom e-handeln minskar förväntningarna något om än från höga nivåer. Indikatorn backar med 0,7 enheter till 119,4

”E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer”, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn Feb Jan Dec Nov Okt Sep Aug Juli Juni Maj April
Butikshandel 85,5 78,2 77,7 79,1 87,3 85,5 85,7 81,2 79,6 70,4 64,2
Dagligvaruhandel 90,0 81,5 85,5 84,4 89,8 87,6 87,5 82,4 85,1 73,7 73,9
E-handel 119,4 120,2 122,1 116,6 118,9 114,9 115,4 115,2 115,7 99,6 101,3
Sällanköpshandel 80,5 75,0 69,9 74,1 84,8 83,3 83,9 79,9 74,3 67,3 54,4
Källa: Svensk Handel