Ömsesidigt utbyte
VD Anders Nissen i det lilla hotellfastighetsbolaget Pandox sköter själv mycket av investerarkontakterna. Inte minst för att det ger honom och företaget viktig information om hur aktiemarknaden ser på Pandox.
Kommentar till topplaceringen?
Jag tror att affärsidén ligger rätt i tiden. Det finns en trend och ett starkt intresse på aktiemarknaden mot renodlade företag och Pandox har en strategi som går ut på renodling. De senaste åren har det varit en bra hotellmarknad. Den håller på att omstruktureras och Pandox har deltagit i den processen. Det har skapat ett stort intresse för vår affärsidé. Intresset hade nog varit mindre om inte Pandoxs affärsidé hade varit lika intressant för investerarna. Vi har haft lite tur och sedan har vi utnyttjat situationen.
Vem tar hand om investerarnas frågor?
Det gör jag. I huvudsak sköter jag kontakterna. Det gäller både de inhemska och internationella investerarna. Sedan finns det löpande kontakter med aktiemarknaden och där är vi flera på huvudkontoret som tar hand om dem.
Hur mycket tid lägger du ned på att träffa analytiker?
Det är mest i samband med rapportperioder. Då har vi kontakt. Sedan har vi förstås andra möten. Men jag tycker inte det tar så mycket tid. I går var jag förvisso på ett investerarmöte i Amsterdam. Det är kanske 2-3 möten om året på den internationella marknaden och dessutom ett par analytikerträffar och en kapitalmarknadsdag om året här hemma. Därutöver vissa löpande kontakter.
Är det värt tiden?
Absolut. Jag får en aktuell bild av hur investerarna ser på Pandox och fastighetsbranschen. Det vägleder oss i frågor om förvärv och andra större aktiviteter. Vi lär oss mycket som vi har nytta av. Till exempel när vi skriver texter i till exempel rapporterna och i samband med kapitalmarknadsdagarna.
Skiljer sig kontakterna med analytikerna och ägare?
Nej, egentligen inte. Men flera av fastighetsanalytikerna har jobbat i branschen i flera år och kan marknaden väldigt väl. Investerarna däremot följer flera branscher. Det innebär att man med analytikerna kommer mer på djupet med företaget. Vi anpassar informationen något beroende på vem vi träffar. Med analytikerna går vi in på detaljer, och då uppstår något intressant; de svar vi får från analytikerna påverkar företagets utveckling. Det var till exempel viktigt när vi bestämde oss för att utöka verksamheten till Norra Europa. Vi fick reaktioner som gjorde att vi visste vad de ville ha i sina placeringsförslag till aktiemarknaden.
Hur mycket lägger ni ned på IR?
Inte så mycket. Vi gör allt material själva. Och det tar kanske fem procent av min restid. Jag reser 100 dagar om året varav fem är kopplade till investerarkontakter. Vi har nog en förhållandevis liten budget.
Är det ett principiellt beslut ni har tagit att ha en nära kontakt med aktiemarknaden?
Vi har två prioriterade målgrupper. Den ena är hotellmarknaden och den andra kapitalmarknaden. Det ligger i Pandox intresse att träffa folk som kan lära oss marknaden. Det är ett sätt att sköta om de pengar som investerarna har satsat i företaget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.