Oseriösa rekryterare kan sabba din karriär
När konsulten på det engelska headhuntingbolaget ringde blev Hans-Olov Ganning, egenföretagare inom management, först glad och smickrad.
– De beskrev att det fanns ett ledigt jobb, ett vd-jobb på ett it-bolag, som passade min profil. Det lät som ett spännande jobb och jag sa till dem att jag var i högsta grad intresserad, säger Hans-Olov Ganning.
Efter ett tag avslöjade konsulten namnet på bolaget. Det var ett bolag som Hans-Olov Ganning kände väl till. Han var dessutom personligen bekant med vd:n.
– Så jag ringde honom direkt och sa: Är du medveten om att ditt jobb är utlyst? Han blev chockad, jag hörde hur han blev helt likblek.
Efter beskedet om att hans dagar på bolaget var räknade, repade vd:n mod och ringde sin Europachef. Samtalet inleddes på ett olustigt sätt: “Vet du något om min situation som jag borde få vetskap om?” Europachefen förstod först inte alls varför hans chef i Sverige verkade upprörd.
När han förstod vad som hänt gick han i taket. Bolaget hade varken lagt ut uppdraget eller över huvud taget fört några diskussioner om att byta ut den svenska vd:n.
– Det var alltså ingen som helst fnurra på tråden. Det här hände för ett halvår sedan och han är fortfarande kvar som vd, säger Hans-Olov Ganning.
Så här resonerade det engelska headhuntingföretaget, gissar Hans-Olov Ganning: I stället för att sitta och vänta på att ett behov uppstår, försöker det förekomma kunderna. De letar upp ett antal bra kandidater och presenterar det för ett bolag, eller kanske flera inom samma bransch, på vinst och förlust. Någon gång blir det napp. Blir det inte napp, då har headhuntern i alla fall etablerat kontakt med såväl kandidater som företag. Det kan tänkas ge nya, riktiga uppdrag längre fram. Tråkigt nog, för headhuntingföretaget, så fick affärsidén denna gång helt motsatt effekt eftersom det stora it-bolaget betackade sig för all vidare kontakt.
Affärsvärlden har också varit i kontakt med flera rekryteringsansvariga på större företag som har dåliga erfarenheter av headhunters.
– Det var självsanering i branschen för ett par år sedan, men nu är det tryck på arbetsmarknaden igen. Då dyker de oseriösa konsulterna upp, säger en personalchef på ett it-företag. Han vill vara anonym för att inte störa sin relation till de rekryteringsföretag som företaget anlitar.
Nyligen blev personalchefen kontaktad av en headhunter som, utan uppdrag, ville presentera en kandidat för ett jobb som inte var utlyst.
– Visst, skicka hit cv:n sa jag, men då sa han att han ville ha pengar för det. Jag frågade också om kandidaten i fråga visste om att han omnämndes, för jag fick en känsla av att det inte var så. Men jag fick inget riktigt svar på det, säger personalchefen.
Vid ett annat tillfälle lade personalchefen ut ett rekryteringsuppdrag som blev illa utfört. Det är vanligt att betalningen delas upp på tre tillfällen: En faktura vid starten, en i samband med presentationen av kandidater och en slutfaktura när en person anställs. Vid det här tillfället inkasserade headhuntern den första betalningen men struntade i att slutföra uppdraget.
– Visserligen fick vi ett par namn på kandidater men de passade inte alls in på vår kravspecifikation. Det var tydligt att de inte satt sig in i vad vi behövde och bara visade namnen på ren chansning, säger personalchefen.
På ESK, Executive Search Konsulter, en yrkesförening för auktoriserade chefsrekryterare, konstaterar man att problemet med oseriösa aktörer har vuxit. Men Peter Gullström, styrelseledamot i ESK och rekryteringskonsult på Headlight International, är inte förvånad över utvecklingen.
– I varje högkonjunktur är det så, det var samma sak runt millennieskiftet. Det är ofta enmanskonsulter det handlar om, folk som drar i gång i egen låda, säger han.
Peter Gullström bedömer att antalet rekryteringskonsulter har fördubblats sedan 2002, men understryker att det flesta, även småföretagen, är professionella.
– Problemet är att det är för lätt att börja med rekrytering, oseriösa aktörer kan ha svårt att överleva på sikt men lockas av tanken på att tjäna lite snabba pengar.
Skojarna i rekryteringsbranschen kan orsaka flera skador. För arbetsgivaren är det kanske främst en olustig situation, men frånsett en viss nedsvärtning av företagets anseende är skadorna oftast överkomliga.
Däremot kan ett oseriöst bolag göra stor skada för personer som är mitt i karriären.
– Deras cv:n slängs runt i onödan. Deras namn diskuteras till höger och vänster. Sekretessen är fullständigt i farozonen, säger Peter Gullström.
Om dessa “kandidaters” chefer får höra på omvägar att de är involverade i rekryteringar på andra bolag kan det sätta käppar i hjulet för karriärklättringen. Och för personer som vd:n på it-bolaget där Hans-Olov Ganning falskeligen erbjöds jobbet, kan metoden skapa djup misstro och i värsta fall leda till konflikt och avgång, helt i onödan.
__________________________________________________
Så jobbar de oseriösa
De tar fram kandidater på ren spekulation eller efter att ha läst tidningarnas platsbilagor. Kandidater presenteras sedan på vinst och förlust för arbetsgivaren i hopp om att skapa en affär.
De samlar på sig cv:n som presenteras för kunden utan att kandidaten ens är tillfrågad eller intervjuad. Inte bra att din kandidatur diskuteras utan att du ens känner till det.
De säljer in jobbet hos kandidaten utan att ha en aning om förutsättningarna. Vid ett möte med kunden visar det sig att din profil är helt fel, eller ditt lönekrav alldeles för högt. Då har du exponerat dig i onödan och slösat bort värdefull tid.
_________________________________________________
Så undviker du att bli lurad
Kolla upp företaget på internet, UC, Bolagsverket. Ta reda på om konsulten är auktoriserad, till exempel på yrkesföreningen ESK (www.esk.se).
Ställ motfrågor för att undersöka om konsulten verkar påläst och insatt. Fråga till exempel: Varför skulle det här jobbet vara bättre än det jag redan har?
En arbetsgivare som blir kontaktad bör dra öronen åt sig om headhuntern inte verkar ha träffat kandidaterna personligen, utan enbart hört talas om dem eller fått tag i deras meritförteckning på omvägar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.