Överhettad värdering i vitvarujätten

Electrolux skulle växa på tillväxtmarknader. Då slår ledningen till med ett jätteförvärv i Nordamerika. Marknaden jublar, men aktien är för dyr.

Nådens år 2014 ser ut att bli lyckosamt för Electrolux. En stark kvartalsrapport i april, en okej rapport i somras som följdes av beskedet i september i år om att Electrolux gör sitt största förvärv genom tiderna, köpet av amerikanska General Electrics (GE) division för hushållsutrustning. Och så förra veckans starka rapport. Kursuppgången landar på 20 procent om utdelningen räknas med. Har vinden vänt för Electrolux vd sedan 2011 – Keith McLoughlin – trots att han agerar tvärtemot vad bolaget ställt i utsikt?

Att GE velat bli av med sin vitvaru­division har inte varit någon hemlighet. Ett liknande försök gjordes för sju år sedan, men finanskrisen kom emellan. Lönsamheten är skral, precis som för branschen i stort, och divisionen har samtidigt inte stått för mer än 6 procent av GE:s totala försäljning. Affären har dessutom trendmässigt krympt under de senaste åren. Inte så underligt alltså att konglomeratet plöjer ned kapital i mer lönsam verksamhet, som flygmotorer eller kraftverk. Prislappen på 23 miljarder kronor för GE Appliances som förra året omsatte drygt 42 miljarder kronor (p/s 0,4) låter inte alltför dyrt. Electrolux självt betalas på börsen till p/s 0,5 och den amerikanska ärkekonkurrenten Whirlpool betalas i p/s 0,6. Men förvärvspriset blev klart efter en budgivning med koreanska Samsung och LG Electronics, vilket talar för att amerikanerna tog så bra betalt de kunde.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här