Prosolvias tankeställare

Programvaruföretaget Prosolvias allvarliga problem visar vadförtroende är värt hos IT-bolag. Det är en tankeställare tillbranschens investerare.

Göteborgsbaserade Prosolvias kris är allvarlig. Hoppet står tillett ledningsbyte, kombinerat med ett massivt åtgärdsprogram föratt dra ned på kostnaderna. Trots att bolaget har bra produkteroch tjänster är oddsen för att bolaget ska lyckas vända påskutan inte goda. Förtroendet är nedkört i botten, vilket ärsärskilt allvarligt för ett IT-bolag som Prosolvia. Bolagetsproblem har flera förklaringar. Det började med att DagensIndustri skrev om diverse trixande i bolagets redovisning. Detföljdes upp med avslöjanden om att insiders inte meddelat omaktieförsäljning samt flera artiklar om luftfakturor ochtveksamma affärsmetoder. Samtidigt har Prosolvia vuxit försnabbt det senaste halvåret. Bara sedan årsskiftet harpersonalstyrkan vuxit från 450 till 518 personer. Det bidrogtill första kvartalets förlust på 46 miljoner, att jämföras medfjolårets vinst på 80 miljoner. Det har kört ner förtroendet förbolagets VD och vice VD, Dan Lejerskär och Morgan Herou, ibotten. Att de nu hoppar av sina befattningar kommer inte som enöverraskning.

Åtgärdspaketet går ut på att minska kostnaderna med 30-40miljoner på årsbasis. Bland annat tvingas bolaget ta tillpersonalnedskärningar och slå ihop flera affärsområden. Detverkar bra, men det är svårt för ett IT-bolag som kommit in i ennegativ trend att komma tillbaka. Det är tråkigt för ett bolagsom Prosolvia, som i grund och botten har bra program och bratjänster.

RYKTESFLORASärskilt tråkigt är det givetvis om det inte finns någon sanningbakom de värsta ryktena om bolaget, exempelvis kring luftfakuror.IT-bolagens aktier är högt värderade och känsliga för negativanyheter. Därför är bolag av Prosolvias typ utsatta förryktesspridning, i många fall sanna men i andra fall påhittade.Med dagens möjligheter att blanka aktier finns det storamöjligheter att tjäna pengar även på en nedgång i kurserna. IProsolvias fall har bolagets egna revisorer gjort en särskildgranskning av redovisningen, men inte hittat någotanmärkningsvärt (börsens revisorer gör detsamma, men är inteklara med sin genomgång). Därför finns det mycket som talar föratt Prosolvia just är utsatt för den här typen av negativa, meninte helt sanna, rykten.

På bara tre månader har Prosolvia gått från att ha varit etthyllat tillväxtbolag till ett företag med krisstämpel.Utvecklingen visar hur snabbt det kan gå utför och, framför allt,vad förtroende är värt i IT-branschen och hur mycket skadanegativ publicitet kan åstadkomma.

SKRÄMDA KUNDEREftersom branschen är så ny och bolagen saknar historia är IT–bolagens kunder utelämnade till uppgifter i media. Negativpublicitet kan göra att många kunder avvaktar med affärer,eftersom de måste kunna lita på att bolagen överlever flera årför att kunna ge service, konsultation och uppdateringar. Ävenpersonalen är särskilt lättflyktig i IT-branschen. Marknaden förIT-kunniga personer är överhettad och Prosolvias nyckelpersonerär mycket attraktiva. Om bolaget då känns skakigt är det lättatt söka sig därifrån. Redan har flera personer i ledandebefattningar hoppat av från Prosolvia.

Vidare har Prosolvia, liksom många andra programvaruföretag,haft en uppblåst aktiekurs, som bygger på höga förväntningar omflera års vinsttillväxt. Minsta tveksamhet om ledningenstrovärdighet får därför stor effekt på kursen.

Huvudägarna, Dan Lejerskär och Morgan Herou, lämnar alltså denoperativa ledningen i Prosolvia, men kommer att finnas kvar inya befattningar. Och eftersom de dessutom fortfarandekontrollerar över 70 procent av aktierna i Prosolvia finns detanledning att fråga sig om den nye ledningen med VD:n JohanEkener i spetsen (tidigare strategichef i Prosolvia) kommer attges fullt svängrum.

LÄGE FÖR UPPKÖPDan Lejerskärs och Morgan Herous nya roller öppnar dock för ettuppköp av bolaget. De har tidigare inte velat sälja, men efterden senaste tidens utveckling blir detta ändå allt mer troligt,trots att kursen har rasat med ungefär 70 procent sedantoppnoteringen i februari. Prosolvia letar efter en starkpartner och säger sig redan ha inlett överläggningar med ensådan. Den starka partnern kan mycket väl vara densamma som dennye ägaren.

BILDTEXT: Dan Lejeskär (t.v.) och Morgan Herou (t.h.) lämnarProsolvias ledning, men kontrollerar fortfarande 70 procent avaktierna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF