RED VALÖR: En rejäl relansering

Här har ni det! Vår perfekta slogan!

Rådgivarna surrade likt flugor som samlats till rådslag kring enhästlort. Men föremålet för deras uppmärksamhet, den nysshemvände politikern, satt tyst, tankfull och statsmannalik vidfönstret med blicken i fjärran.-Alltså, började en rådgivare, vi måste redan initialt fastslåatt det vi nu främst har på agendan är en komplett relansering.-En imageomprofilering – rejält! instämde en annan. Partiledarenteg, men numero ett i rådgivarskaran lät sig icke bekommas avdetta:-Jag har därför studerat hur andra aktörer på konsumentmarknadenbeter sig. Vi har trots allt med konsumentattityder att göra,inte sant?

-Du menar typ snask? konstaterade en ung påläggskalv med välbearbetat tuggummi halvt frågande.-På sätt och vis. Impulsvaror som samtidigt signalerar val avlivsstil och samhällelig grupptillhörighet. Produkter förpersoner som i sin strävan att skilja sig från andra, bildar etthomogent konsumentsegment, helt enkelt.-Vad sägs om grabben med choklad i i såna fall? om vi nu skallprofilera om med konsumentvaruinspiration, alltså.-Nicht diese töne, bitte! Vi behöver någonting som ändock visarpå en särdeles seriositet, mognad och kraft att ta över landetsskötsel. Man kan ju konstatera att läget sedan produkten senastvar på marknaden har förändrats: Huvudkonkurrenten åtnjutermarknadsledarskap och en kraftigt förbättrad konjunktur, somsåledes kommer marknadsledaren till godo i första hand. Dessutomhar en av de mindre, tidigare allierade, konkurrenterna anslutitsig till huvudkonkurrenten genom någon slags distributionsavtal.-Oheliga allianser och rävspel! ljöd en stämma frånfönstertrakten. (Partiledaren talade, alltjämt med drömskfjärrskådande blick.)

-Mja, men konfrontationspolitiken, vår gamla unique sales point,är i vart fall inaktuell. Vi måste få fram ett mjukare, men ikärnan hårt, budskap.-We try harder å så partiledaren framför några utbombade ruiner.-Njae för mycket konfrontation-Om du får oväntat besök å så en girig skattmas på bilden!-Inte riktigt, kanske-Vi gör det goda godare å så en traditionell sillfrukost i detgröna!-Bättre, men-Om du har bestämt dig för att bli fet å så en rejälkapitalistlakej i mörk kostym!-Gamla synder kan inte gå obestraffade! Man borde inrätta någonslags tribunal (partiledaren, igen). Kanske är de mänsligarättigheterna alltjämt hotade-Men vad sägs om the choice of a new generation då? Det funkadeju för Pepsi-Problemet är bara att den nya generationen får välja vad denvill, eftersom fyrtiotalisterna alltjämt bestämmer-Televisionen är fortfarande kontrollerad av fienden! mässadepartiledaren-Ikeas, då? inte för dom rika, men för dom kloka-Är det verkligen ett ärligt statement, tycker du? ens så ärligtsom det måste vara i reklamen?jag menar, i verkligheten är detju ofta tvärtom.

-Tvättmedelsparalleller: Partiledaren mot riktigt svåra fläckarpå Sveriges banér-Också väldigt konfrontativt, tror jag, för det skulle väl varaPersson och Schyman som fläckar på bilden?-Vi kan klä ut honom, som i databranschen, till en yppig blondinoch köra ren utbudsreklam: skattepress och mer kvar i plånbokenmed M-Power-Inte tillräckligt högtidligt för kärnväljarna. Vi får intetappa gamla kunder.-Okej, jag har fattat galoppen. Han skall vara konfronterande,men inte prata skit om andra politiker. Han skall vilja göranågonting nytt, men inte rucka på det gamla. Han skall varasamarbetsinriktad och allt sådant, men inte gå in på konkretaförslag som motståndarna kan vilja debattera. Von Oben men mittibland oss. Ett hemvändande proffs som räddar VM-guld. Enstatsman, men ändå konkret realpolitiker. Jag tror jag sågprecis det koncept vi skall härma i duschen iövernattningsrummet härintill.

Rådgivaren försvann snabbt ur rummet, men var inom kort tillbakaigen med en schampoflaska i näven:Här har ni det! Vår perfekta slogan.

På mjällschampot stod:Ny flaska. Samma innehåll-Ja! med tillägget: Så Bildt att du kan använda det när du vill!

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.