Rekordoptimism bland svenska VD:ar: ”All time high på nästan alla punkter”

VD:ar i svenska bolag ser ljust på 2022. Optimismen är på rekordnivå för såväl makroekonomin, den egna branschen som det egna företaget, enligt Axholmen Consultings årliga VD-studie.
Rekordoptimism bland svenska VD:ar: ”All time high på nästan alla punkter” - ax
Förhoppningarna om tillväxt i den egna branschen är på all time high i den egna branschen, bland VD:ar i studien

För tolvte året i rad genomför Axholmen en studie bland VD:ar i svenska bolag med en omsättning som överstiger 200 miljoner kronor. Aldrig tidigare har optimismen varit så stark som denna gång.

Det gäller läget i det egna företaget där 59% av de 163 bolag som medverkat tror på både högre omsättning och högre EBIT-marginal under 2022 jämfört med 2021. Även siffran över hur många som kommer att satsa på tillväxt framför kostnadsbesparingar, 77%, är rekordhög.

”Det är all time high på nästan alla punkter i studien. Många företag har presterat oväntat bra redan under pandemin och med förhoppningar om ett mindre allvarligt covid-läge 2022 och öppnare samhällen ökar optimismen”, säger Richard Cecchini, partner på Axholmen.

Andelen som tror på ett bättre makroekonomiskt läge i Sverige 2022 i jämförelse med föregående år är 62%, också det en rekordsiffra. Även andelen som tror på en positiv utveckling inom den egna branschen är på topp.

 ”Brukar vara träffsäkra”

”Den här typen av mätningar brukar vara rätt träffsäkra för hur tillväxten kommer se ut de kommande 2-3 kvartalen, så vi bör nog se företagens svar som huvudscenario för ekonomin under stora delar av 2022”, säger Johan Javeus, chefstrateg på SEB, i en kommentar till studien.

Johan Javeus, chefsstrateg SEB.

Mest positiv syn finns inom IT/telekom/media samt byggindustrin. Mindre tilltro till den egna branschen 2022 har man inom parti- och detaljhandel samt logistik och transport. Det senare förklaras med att förflyttning av varor är centralt i affärsmodellerna för de flesta företag i de här branscherna och fortsatta störningar i leverans- och värdekedjor upplevs som en av de största riskerna under 2022.

”Leveransbrist och höga fraktpriser är två av de stora utmaningarna som många företag kommer att behöva brottas med ett tag till. De två hänger ihop och kommer från störningar i leveranskedjorna under pandemin, men även från att hushållen ändrat sina konsumtionsmönster och efterfrågar mer varor och mindre tjänster”, säger Johan Javeus.

Fraktpriserna steg kraftigt under 2021 och upplevs som en av de största riskerna även 2022.

Även inom energi och råvaror är optimismen lite mer dämpad, vilket till viss kan förklaras av höga jämförelsetal. 2021 var väldigt bra med höga priser som gynnade de här företagen.

”En annan risk under 2022 är det vi delvis ser nu, att smittotoppar skapar högre sjukfrånvaro vilket gör att personalintensiva företag kan få svårare att leverera”, säger Richard Cecchini.

Studien genomfördes under senhösten 2021, då covidsmittan var lägre än nu. Även risken för högre inflation och räntor har skruvats upp något sedan studien genomfördes.

”Information som kommit efter undersökningen kan förstås påverka VD:arnas inställning till 2022, det är rimligt att tro att utvecklingen av pandemin fortsatt kommer vara en stor osäkerhetsfaktor och ha påverkan på företagens syn på året”, säger Richard Cecchini.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från AMF
Annons från Carnegie Fonder